Kia hoppar på elbilståget med en eldriven version av sin Kia Soul. Soul EV är den första elbilen från Kia utanför Sydkorea och tekniken är en vidareutveckling från elbilen Kia Ray som under 2 år har rullat på vägarna i Seoul. Det handlar om en framhjulsdriven bil med en elmotor på 81,4 kW och ett vridmoment på 285 Nm. Hur den kommer att se ut vill Kia inte avslöja ännu så länge men man anger en räckvidd på 20 mil.
Kia Soul EV bygger på den nya Soul-modellen som introduceras i Sverige våren 2014. Bilen har en helt ny plattform baserad på plattformen för senaste Kia cee’d vilket innebär att Soul har längre hjulbas (2570 mm), 29 % styvare chassi och uppgraderad fjädring. Sammantaget innebär det kraftigt förbättrade köregenskaper och ökat kupéutrymme. Den eldrivna versionen kommer att lanseras under andra halvåret 2014.
Soul EV är utrustad med ett unikt Supervision-instrument med en bildskärm på åtta tum.
I huvudsak är interiörens komponenter tillverkade av återvunnet och nyutvecklade antibakteriella material. För att förebygga olyckor och på grund av att bilen i stort sett är ljudlös är den utrustad med det virituella motorljudet Vess ljudsystem (Virtual Engine Sound System).
Prestanda för Soul EV uppges till knappa 12 sekunder för acceleration 0-100 km/tim och en toppfart på 145 km/tim.