Måndag 4 juli (Magnus skriver)

Avresa Lyckeåborg 4/7

Avresa Lyckeåborg 4/7

Klockan är 8.24 och vi passerar Nättraby bruk västerut från Karlskrona. Den första långturen med vår batteridrivna Tesla S 70D har påbörjats. Resan är lika mycket ett sommarnöje som ett prov på vad det innebär att förflytta sig bara med hjälp av solen. Vadå solen? Jo, vi tillverkar strömmen med solceller på vårt hustak. Då kan man väl säga att vi kör på solkraft, eller som regskylten SUNPWR utrycker det på bilens hemspråk. Tesla tillverkas i Fremont i Kalifornien med en slutmonteringsanläggning i Tilburg i Holland och Modell S är den unga biltillverkarens första familjebil. Bilen är något större än BMW:s 5-serie och är som alla elbilar hyggligt snabb. De 2100 kilona når med hjälp av 334 hästarna 100 km/h efter drygt 5 sek om det skulle behövas.

Första laddningen i danska Køge.

Första laddningen i danska Køge.

Frukost med dansk ost!

Frukost med dansk ost!

Resan går tyst vidare genom Skånes böljande landskap. Vi passerar bron och rullar in för att ladda i Köge mellan Köpenhamn och Roskilde. Vi har kört 28 mil och bilen har börjat påpeka att den vill bli laddad vid kommande laddstation som automatiskt visas i navigatorn. När vi når anläggningen är drygt hälften av de 12 karaktäristiska rödvita Teslaladdarna redan upptagna.

Destinationsladdare på hotellet.

Destinationsladdare på hotellet

 

Laddstationer varierar i kapacitet och denna är mycket snabb. Den laddar 55 mil per timme och bilen är klar för avfärd efter 25 min och innan vi ens är färdiga med vår snabblunch. Det här är en välanvänd station och när vi lämnar den används nästan samtliga platser.

Under de sista milen till Odense tätnar trafiken. Till vår förtjusning är hotellet, Knudsens Gaard på Hunderupgade 2, en av många målpunkter i Europa som har nappat på Teslas erbjudande om sk destinationsladdare. Det ger kunderna möjlighet att kostnadsfritt ladda fordonet vid parkeringsplatsen och så har man fräscht batteri nästa dag. Dessa laddare finns också utmärkta på navigatorkartan. Hotellet har laddplatserna i sitt underjordiska garage. Där står nu Teslan tryggt under natten.

 

Framme på Hotel Knudsens Gaard Odense efter första dagen.

Framme på Hotel Knudsens Gaard Odense efter första dagen.

Tisdag 5 juli (Magnus skriver)

Anita och Lena pratar elbilar i hotellets reception.

Anita och Lena pratar elbilar i hotellets reception.

Härlig vy i Odense.

Härlig vy i Odense.

Vid frukosten pratar vi om gårdagens promenad i härliga Odense. Ståtliga villor, ett generöst grönområde längs konstprydda Odense å och ett pittoreskt centrum med HC Andersens barndomshem var några av fröjderna. Anita i hotellets reception berättar att intresset för deras nattladdning för elbilar har ökat sedan de installerade Teslas destinationsladdare. När vi rullar ut från garaget står även en Mercedeshybrid på laddning i vanligt 220V uttag.

Kraftigt regn begränsar sikten när vi rullar över Lilla Bält till Jylland och trafiken är fortsatt tät. Det är behagligt med Teslans kraftiga och omedelbara acceleration för att kunna följa trafikrytmen. Längs E45 söderut mot Tyskland är det tätt mellan snabbladdningarna och det ger oss flera möjligheter i vår planering.

Miljödekalen sitter rätt i en Tesla.

Miljödekalen sitter rätt i en Tesla.

Miljödekalen som behövs för infärd i vissa städer köpte vi hos TUV (Tysklandsmotsvarighet till bilprovningen). Just det här kontoret låg inne i ett industriområde strax utanför Schlesvig. Tack och lov för navigatorn. Utan den hade vi snurrat runt där än.

Slott Gottorf2

Slott Gottorf

Vi gör även ett spontanbesök på Schloss Gottorf i Schlesvig. Efter det är det lunchdags och laddstationen utanför samma stad passar bra. Här finns flera matalternativ och vi fastnar för en traditionell vägkrog och valet faller på den grillade kycklingen. Efter laddning berättar navigatorn att det inte blir några problem att nå dagens mål som är den gamla Hansastaden Bremen. Trots hastighet mellan 100 och 130 drar bilen bara 175 wh/km vilket ger en räckvidd på ca 40 mil. Innan Hamburg bjuds vi också på en rejäl ”stau” där trafiken kryper fram i någon halvtimme. Då är Teslas krypfunktion perfekt vilket innebär att bilen rullar i promenadtakt utan att man behöver röra gasen.

 

Autobahn Bremen

40m mils räckvidd på Autobahn i 100-130 km/t

I Bremen börjar besöket med en rejäl shoppingrunda på det enorma handelscentret i stadsdelen Stuhr nära A1:an. Under tiden laddar vi bilen full inför morgondagens resa. Området är uppbyggt för storskalig outlet men inte en endaste matbutik. Jakten på en flaska vin tvingar oss därför till en regelvidrig och halsbrytande passage till fots över en av stadens igenproppade trafikleder. Ett vägarbete i en av korsningarna gjorde inte saken bättre.

På smala gator med mycket trafik inklusive spårvagnar tar vi oss sedan till hotellet där dagens utmaning väntar. Vi behöver nästan ta fram skohornet för att få in Teslan i P-garaget men med god hjälp av P-sensorer och en smått hysterisk Hustru går det bra. Två våningar under mark hittar vi en plats som medger Teslans storlek. En härlig stadspromenad och god middag på torget vid Domkyrkan avrundar dagen.

Dags för den efterlängtade kvällsmåltiden i Bremen.

Dags för den efterlängtade kvällsmåltiden i Bremen.