Audi står utan tvekan för den mest framtidsinriktade bilen på årets bilmässa i Paris. En laddhybrid med fyrhjulsdrift, mycket effektiv trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 130 hk. Motorn samarbetar med två elmotorer som ger möjlighet att köra bilen på enbart eldrift i 86 km.

audis framtida bil2

Totalt utvecklar drivpaketet 177 hk och det betyder en toppfart på 182 km/t. 0-100 km/t går på 8,6 sekunder om alla tre motorerna jobbar. Med enbart de båda elmotorerna tar det 9,8 sekunder.

Mätt enligt den europeiska körcykeln ska bilen bara dra 0,11 liter bensin per mil, men då handlar det om övervägande kortare körningar med enbart eldrift.

Audi crosslane coupé, som konceptbilen heter, är byggd av tre material, aluminium, kolfiber (CFRP) och glasfiberarmerad plast (GFRP). Bilen har tack vare att den byggs i så lätta material en tjänstevikt på 1 390 kg, det stora litiumjonbatteriet inräknat.

Aluminiumprofilerna bildar en sammanhängande, styv struktur runt passagerarutrymmet. Stag under huven fram förbinder single frame-grillen (som har en bärande funktion och också den är av aluminium) med säkerhetsburen.

audis framtida bil3

Kollisionszonerna fram och bak är tillverkade i CFRP liksom bärande strukturer inne i säkerhetsburen, som t.ex. trösklarna invändigt, mittunneln, motorväggen och tvärstagen i golvet. GFRP-komponenter, delvis förstärkta med CFRP, ingår också i karosskonceptet. Audi menar att tekniken, som man kallara Multimaterial Space Frame, erbjuder stora fördelar när det gäller kostnader för kunden och energiåtgången under bilens livscykel.