Efter årskiftet startar en extrem elbilsracingserie i mycket speciella miljöer med syfte att lyfta elektrifiering, hållbarhet och jämställdhet. CUPRAs e-ambassadör, svenska rallycross- och DTM-mästaren Mattias Ekström, är en av förarna i CUPRA och ABT Sportsline-teamet.

  • CUPRA breddar sin racingverksamhet med deltagande i elbilsracingserien Extreme E
  • CUPRA gör gemensam sak med ABT för att främja elektrifiering, hållbarhet och jämställdhet
  • CUPRA var tidiga med att utveckla en eldriven racingbil, E-Racer, nu ökar man sin kompetens inom e-racing för att kunna föra erfarenheterna vidare till sina personbilar i ännu högre utsträckning
  • Extreme E är ett jämställt tävlingsformat där teamen måste bestå en kvinnlig och en manlig förare. Först ut i stallet är CUPRAs e-ambassadör, svenske mästaren Mattias Ekström
  • Cupra elracing 2Martorell, Spanien, 20 oktober 2020, CUPRA utvidgar sin motorsportverksamhet genom att delta i den extrema racingserien Extreme E som huvudpartner till ABT Sportsline-teamet. Det okonventionella utmanarmärket har en gedigen meritlista, och deltagandet i Extreme E-serien tar tillvara CUPRAs erfarenheter inom motorsport i en ny tävlingsform för elbilar.

Extreme E är en offroad-tävling för eldrivna SUV:ar som nästa år kommer att arrangeras i några av världens mest extrema och avlägsna miljöer. Premiärsäsongen kommer att gå igenom Arktis, öknar, regnskogar, glaciärer och platser i Oceanien som skadats eller på annat sätt påverkats negativt av klimatförändringarna.

”CUPRA och Extreme E-tävlingen har precis samma progressiva attityd som visar att elektrifiering och motorsport är en perfekt matchning. Den här typen av samarbeten snabbar upp elektrifieringen av våra bilar. Vi kommer att ha två plug-in hybrider i början av 2021 och dessutom kommer vår första helt eldrivna modell, CUPRA el-Born, att stå klar andra halvåret 2021”, förklarade Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA.

Att CUPRA tar steget in i Extreme E kommer inte som en överraskning eftersom märket alltid flyttat fram gränserna för vad som är möjligt. Ta t.ex. CUPRA e-Racer, världens första helt eldrivna standardvagnsracer, med 4 elmotorer som tillsammans levererade 680 hk (500 kW), ett vridmoment på 960 Nm och ett vätskekylt batteripaket med en energikapacitet på 65 kWh vilket tillsammans kom att omdefiniera innebörden av motorsport.

Detta projekt hjälpte CUPRA att ytterligare bredda sitt gedigna kunnande för den allt viktigare resa det innebär att framställa elbilar. Resultatet är en plug-in hybridversion av CUPRA Leon som i början av nästa år följs av CUPRA Formentor i plug-in hybridutförande i två olika versioner, och som under halvåret 2021 får sällskap av 100% eldrivna CUPRA el-Born. Alla erbjuder de den karaktär, dynamik och hållbara mobilitet som inbitna bilälskare är på jakt efter vid valet av bil.

Cupra elracing 3

Extreme E en eldriven odyssé

CUPRA kommer att vara ABT Sportsline-stallets huvudpartner och bidra med ett helt team av mekaniker och förare för detta spännande elbilsäventyr. Extreme E är ett jämställt tävlingsformat där teamen måste bestå av en kvinnlig och en manlig förare. Den förste av dessa är CUPRAs e-ambassadör, svenska rallycross- och DTM-mästaren Mattias Ekström.

“Extreme E är en mix av terrängrally och rallycross genom olika extrema miljöer där sträckorna är utmärkta med GPS”, förklarar Ekström. ”Denna tävlingsform ser mycket lovande ut för den fortsatta utvecklingen av elbilar då man kan samla in data som kan användas i mjukvaruutveckling och för ökad energiåtervinning.”

CUPRAs deltagande i Extreme E handlar inte bara om att sätta avtryck i motorsporthistorien, utan också om att föra erfarenheter och kunskap vidare till personbilssidan så att man kan erbjuda kunderna en optimal körupplevelse. Dessutom bjuder det här mästerskapet en plattform för underhållning som kommer att ge märket ännu mer exponering.

Det finns många områden som kunskaper härifrån kan föras vidare till och på så sätt bidra till betydelsefull vidareutveckling av bilar, bl.a. inom områden som köregenskaper, kraftutveckling, chassiinställning och styrning.

Den första säsongen av Extreme E är tänkt att starta tidigt nästa år och då bestå av fem deltävlingar. Detta världsomspännande evenemang kommer att använda sin internationella underhållningsplattform för att främja elektrifiering, hållbarhet och jämställdhet.