Blommor är ju den givna presenten till en jubilar. Särskilt när det handlar om jämna år och i sådan mängd att idrottsintresset numera utövas på golfbanan. För just den här jubilaren kanske biodrivmedel eller en gnistrande elektrisk drivlina kan passa bättre. Vi säger grattis till VW Golf som fyller 40 år på lördag.
VW Golf är en helt unik bilmodell. Så unik att den kopierats av så många att man numera talar om bilar i Golf-klassen. Inte nog med att den moderna folkvagnen skapat en egen klass i bilvärlden. Den är också den enda bilmodellen idag som kan köras på alla till buds stående drivmedel utom vätgas. I och med att e-Golf och Golf GTE nu visats är paletten så gott som komplett. Bensin och diesel är än så länge självklarheter, men Volkswagen har också en riktigt bra motor som går på E85, samt en version som går på fordonsgas (biogas eller naturgas).
VW e-Golf är en ren elbil där strömmen lagras i batterier, medan GTE är en laddhybrid med mindre batterikapacitet men en förbränningsmotor som räckviddsförlängare. E-Golf sägs rulla 19 mil enligt körcykeln för elbilar, vilket är i nivå med de närmaste konkurrenterna som Nissan Leaf och Renault Zoe.
E-Golf är den andra elbilen i VW familjens program. Först kom minstingen, e-up!, i elversion. Den är också en elbil som laddas med sladd men ändå inget sladdbarn. E-up! finns redan på marknaden i Sverige och kostar 269 500:-. Nya e-Golf kommer i augusti och VW är lite hemliga med priset. Någonstans mellan 300 000:- och 400 000:- säger man än så länge. Mycket talar för att Golf GTE blir något billigare än e-Golf.
När VW Golf lanserades den 29 mars 1974 bröt den med den långa traditionen av bakhjulsdrivna bilar med svansmotorer från Volkswagen. Frontmotor och framhjulsdrivning kom till Wolfsburg i form av K70, som köpts in i familjen från NSU. Golf blev den moderna folkbilen som tog över när K70 lades ner 1974. Med Golf kom också den sportigare Scirocco och den större Passat. Bilmodeller som än idag finns med i VW:s program.
Idén med gemensamma komponenter för olika bilar blev en bärande grundtanke i Volkswagens koncept. En annan idé var att göra något fräscht och högklassigt av något som kändes lite bedagat. Jämför vad VW gjorde med gamla Volkswagen, som byggde på skalbaggen, med vad man gjort med märken som Skoda, Seat och DKW. Volkswagens gamla urfolka blev med en gång högsta mode. Visst, lite inspiration hämtades förstås från sir Alec Issigonis hundkoja som var först ut med tvärställd motor och framhjulsdrivning i en kompakt kaross.
Det stora steg som Volkswagen tog under 70-talet har burit ända fram till förra årets titel som Årets Bil. VW Golf firade sitt sista år innan 40-års jubiléet med att utses till Årets Bil. Nu tar Volkswagen sin guldkalv med sig in i framtiden där elektriska drivlinor är en av nycklarna till ett helt nytt sätt att lösa våra transportbehov.

Förarmiljön är snudd på identisk med VW Golf av traditionellt slag. Undantaget är att varvräknaren bytts mot ett instrument som visar elförbrukning och laddning.
VW har tagit fram ett program för smarta mobiler där man kan styra laddning och temperering av bilen på distans.
VW satsar brett och erbjuder direkt både den rena elbilen och laddhybriden. Båda bilarna är oerhört genomtänkta och erbjuder lösningar för olika förarönskemål. E-Golf är byggd för att göra livet så lätt som möjligt för den som väljer en elbil. I ett skal som är så snarlikt vilken annan Golf som helst finns nya lösningar som den nya gaspedalen där bilen accelerera som vanligt när pedalen trycks ner. Nytt är ett mittläge där bilen rullar med frihjul och en variabel motorbroms som blir starkare ju högre pedalen hålls. Motorbromsen är ett sätt att återvinna rörelseenergin och ladda batterierna. Annat nytt är tre lägen för snålkörning. Föraren kan välja full ac-funktion och toppfart 140 km/t, begränsad ac och 115 i topp eller ingen ac och 90 km/t som toppfart. Det hela är ett sätt att balansera räckvidden mot prestanda och komfort. E-up! fungerar på liknande sätt. Golf GTE är däremot en laddhybrid som går runt fem mil på en uppladdning av batterierna och sedan fungerar som vilken Golf som helst när förbränningsmotorn tar över. GTE har också möjligheten att välja mer prestanda genom att låta elmotorn samarbeta med förbränningsmotorn. Precis som alla andra hybridbilar.
Att köra bilarna är i princip som att köra vilken automatväxlad bil som helst. Elbilarna behöver ingen växellåda så de beter sig som en bil med steglös automat. Det stora utropstecknet är tystnaden i elbilarna och styrkan från start. Man är snabbt iväg med en elbil. Golf GTE är mer av en motorstark GT-bil som får extra skjuts av elmotorn. Tyst och smidigt på bara el i staden och en riktigt pigg milslukare när båda motorerna jobbar.
Volkswagen e-up! är minsta elbilen i flottan. En liten bil med låg energiförbrukning och retrostuk på designen. Rak, tydlig och enkel instrumentering med lackade plåtytor.
Efter några mils körning noterade jag dock att e-Golf kändes hårdare i fjädringen bak. Antagligen beroende på att en del vikt flyttats bakåt i och med batterierna.