Kan det finnas ett bättre tillfälle att presentera en ny timmerbil än på Goodwood festival of speed i södra England. Den goda skogen (Goodwood översatt) blev en perfekt inramning när det svenska teknikbolaget Einride lanserade sin nya produkt: T-log som är en självkörande, batteridriven timmerbil. Den är 50 procent mer kraftfull än T-poden (den självkörande, batteridrivna lastbil Einride lanserade förra året) och utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar, berättar Einride i ett pressmeddelande.

T-log-3

– Einride försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i, säger Robert Falck, VD för Einride. Detta för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område, en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande fordon. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020.

T-log-1

T-logen är utrustad med Nvidia Drive och är självkörande SAE nivå 4. Fordonet har ingen förarhytt men kan fjärrstyras av en operatör från mycket långa avstånd, tack vare en säkerhetsteknik utvecklad av amerikanska Phantom Auto, som möjliggör robust, låglatens-fjärrstyrning av självkörande fordon via 4G.

Avsaknaden av en förarhytt möjliggör ett mindre fordon, större lastkapacitet, större flexibilitet, lägre produktionskostnader, lägre driftskostnader och en optimering av energiförbrukningen, vilket tillåter T-logen att gå enbart på batterier, också i tuffa miljöer.

Ett intelligent operativsystem förser T-logen med trafikdata i realtid, så att den kan undvika trafikstockningar längre fram på vägen. Samma system koordinerar flottor av T-logar för att optimera leveranstid, batterilivslängd och energikonsumtion, och gör transporterna så effektiva som möjligt.

tLog_top_withStocks

– Förarhytten är vad som gör lastbilar dyra att producera, förare är vad som gör dem dyra i drift, fortsätter Robert Falck. Genom att ersätta förarhytten med sensorer och datorer, och genom att ersätta föraren med en operatör som kan övervaka och styra flera fordon samtidigt, kan kostnaderna minskas rejält. Fjärrstyrning möjliggör också en kraftigt förbättrad arbetsmiljö, vilket utvecklingen inom bland annat gruvnäringen illustrerar väl.

T-logen släpper inte ut några växthusgaser eller kväveoxider, vilket gör den till ett miljövänligt och hälsosamt alternativ till lastbilar som går på diesel. Kameror, LIDAR och radar-utrustning ger T-logen 360 graders medvetenhet om omgivningen, vilket gör den till en säker medtrafikant.

– Tunga vägtransporter står för en stor andel av de globala CO2-utsläppen, förklarar Robert Falck. Lägg därtill de tiotusentals människor som dör varje år av giftiga partiklar från dieselförbränning och du har all anledning att se dig omkring efter ett hållbart alternativ. Med T-logen eliminerar vi dessa utsläpp genom att ersätta diesel med el. Teknikutvecklingen har möjliggjort ett nästan fullständigt skifte till hållbara transporter. Och eftersom det kan ske, måste det ske.