Eldrivna tunga lastbilar är på gång jorden runt. Ett forskningsprojekt i belgiska jobbar nu med två modeller med hela drivsystemet dolt i bakaxeln. Först ut är en lättlastare på 7,5 ton och i kulisserna väntar en 26 tons lastbil.
Projektet är ett samarbete mellan BPW Bergische Achsen och partners Isuzu Motors Germany, StreetScooter och RWTH Aachen maskinverktygslaboratorium, Projektet finansieras av Tysklands federala ministerium för miljö, naturskydd och kärnsäkerhet genom programmet för förnybar mobilitet. En modulär design syftar till att påskynda utveckling och produktion samt minska livscykelkostnader.
Utanför finns det inget som skiljer fordonet från Isuzu N-produktionsmodellen. Under skalet är den stora skillnaden att dieselmotorn på 140 kW (eller 190 hk) saknas. I stället är drivsystemet dolt i bakaxeln. Den levereras av BPW från Wiehl, Nordrhein-Westfalen, ett ledande teknologibolag inom fordonsindustrin. Med 6 500 Newton meter vridmoment sätter den kompakta elektriska drivaxeln ’eTransport’ en bruttovikt på 7,5 ton i rörelse. Den elektriska drivaxelns kompakta konstruktion gör att helt nya fordonskoncept kan realiseras, som projektet är avsett att demonstrera.
BPW-drivsystemet genomgår för närvarande förproduktionstest och kommer först att visas i kommersiellt tillgängliga fordon i början av 2019. Företaget Paul Nutzfahrzeuge använder det för att konvertera speciella kommunala fordon från dieselmotorer till elektriska enheter. Det här är en lösning som är värd ansträngningen, eftersom det ännu inte finns några massproducerade chassi på marknaden robusta nog för tunga transporter och och en ombyggnad för eldrivning, konstaterar företaget i en pressrelease. Samtidigt arbetar BPW redan med en drivaxel med 22 000 Newtonmeters vridmoment för fordon med en bruttovikt på upp till 26 ton.