2011 lanserade Renault sin första riktiga elbil – Renault Zoe. Tio år senare har den sålts i mer än 234 000 exemplar. Nu presenteras ännu en bästsäljare – Renault Megane eVision.

Totalt har Renault redan sålt 350 000 elbilar i Europa och är därmed ledare när det gäller elbilar. Och med dagens tillkännagivande från Luca de Meo – VD Groupe Renault – är det helt klart att det kommer satsas massivt på el i framtiden.

Groupe Renault har en tydlig vision. År 2022 kommer alla nya bilar från Renault vara elektrifierade – antingen som hybrid, plug-in hybrid eller en ren elbil.

RENAULT_MEGANE_eVISION_04_1094470_Embargo Oct. 15th 5.30 pm Paris Time

Den första nya rena elbilen från Renault blir Megane eVision, som just har visats som en konceptbil. Naturligtvis inte exakt som det kommer att se ut när det kommer ut på gatorna nästa år, men inte långt ifrån. Megane eVision är inspirerad av showbilen MORPHOZ och är den första modellen i en helt ny generation elbilar från Renault. Bilen är en kombi och byggd på den så kallade CMF – EV-plattformen.

Med bara 4,21 meter och hjulbas 2,70 meter är det en kompakt bil i C-segmentet. Höjden är 1,50 meter och bredden är 1,80, medan vikten är 1 650 kilo.

Men eftersom det är en elbil har den – trots att den är 15 centimeter kortare än den nuvarande Megane Hatchback – samma innerutrymmen.

RENAULT_MEGANE_eVISION_07_0810_06_Embargo Oct. 15th 5.30 pm Paris Time

När det gäller design och teknik är Mégane eVision helt ny. Elmotorn är helt ny och batteritekniken optimerad. Kärnan i Mégane eVision är en 217 hk motor och ett 60 kWh batteri. Den laddas med 130 kW DC och har en WLTP-räckvidd på 450 km.

Till skillnad från Renault Zoe som endast finns som en ren elbil – kommer Megane eVision att finnas sida vid sida med den normala Renault Megane och plattformen den är byggd på kommer att ligga till grund för ytterligare en ren elbil från Renault.

Renault Mégane eVision lanseras under senare delen av 2021.