Nissan presenterade nya Nissan Leaf under gårdagen och då i två separat presentationer. Den ena i USA och den andra i Japan. Ner rullar redan de första produktionsbilarna av produktionslinan vid Nissans Oppamaplant i Yokohama. Nya Leaf får en batterikapacitet på 40 kWh och det är redan nu klart att det kommer en version med en kapacitet på 60 kWh mot slutet av 2018.
Nissan har gått självförtroende med sin Leaf som är världens mest sålda elbil med nästan 300 000 sålda bilar, så jag passade på att ställa några frågor om framtiden till Nissans Daniele Schillaci, som är vice vd för Nissans globala marknadsföring och försäljningsavdelning för nollutsläppsbilar.
Vad betyder nya Leaf för elbilsmarknaden?
– Jag skulle vilja säga att vi med den här bilen är förbi det som kallas elbilsmarknaden. Nya Nissan Leaf erbjuder flera unika fördelar som gör att kunderna kommer att välja den för den totala paketeringen med allt som gör livet lättare för bilägaren. Det handlar om självkörande teknik, låg ljudnivå och framför allt en helt ny bilupplevelse med nya e-pedal som fungerar som mjuk och steglös hastighetsreglering där man kan bromsa in bilen mjukt genom att lyfta e-pedal, eller öka hastigheten genom att pressa ner e-pedal, som med en vanlig gaspedal. Dessutom är vi ensamma om att kunna erbjuda Vehicle to grid (V2G) och Vehicle to home (V2H). Lösningar för styrd laddning och återladdning till nätet samt vid elavbrott.

Daniele Schillaci, som är vice vd för Nissans globala marknadsföring och försäljningsavdelning för nollutsläppsbilar
Vad är er position på elbilsmarknaden?
– Vi leder utvecklingen tillsammans med Tesla. De flesta biltillverkare talar om att de ska lansera elbilar. Vi är inne på andra generationen av världens mest sålda elbil.
Får vi se fler eldrivna bilar från Nissan?
– Ja, absolut. Den kinesiska marknaden visar att det kan svänga snabbt mot elbilar och att marknaden kommer att täcka både billiga ekonomiversioner och dyrare premiumbilar.
Hur snabbt svänger marknaden?
– Det blir inte en linjär ökning av andelen elbilar. Vi är övertygade om en exponentiell ökning.
När är Nissans alla bilar eldrivna?
– Vi säger inte att vi har ett visst datum för detta. Det bestämmer våra kunder. Vi jobbar för att tillverka bilar som kunderna vill ha och helst då miljövänliga.
Vad tror du om andrahandsvärdet på elbilar?
– En elbil har ett batteri som har ett högt värde för företag som sysslar med energilagring, så detta i kombination med att vi har 3,5 miljarder körda km loggade i användardata från Leaf-ägare utan ett enda allvarligt batteriproblem, gör att vi är övertygade om ett högt andrahandsvärde.
Får vi se trådlös mjukvaruuppgradering som i Tesla?
– Det finns inte i dagens modeller, men det finns med i våra planer.
Varför är ni inte med i racingserien Formula E?
– Vi engagerar oss i motorsport på flera olika sätt, men vi är inte med i Formula E och det finns inga officiella planer på det just nu.
Hur säkra är ni på att underleverantörerna jobbar för en hållbar produktion med så låg miljöpåverkan som möjligt?
– Vi ställer tydliga etiska krav på våra underleverantörer och de vill gärna jobba för en bättre miljö.
Ni har sålt er batterifabrik i Sunderland. Betyder det att ni söker nya leverantörer för batterierna?
– Nej, vi ser det som en win-win situation där vi fortfarande har tillverkningen nära oss och kan dra fördelar av att våra leverantörer kan utveckla produkten gen0m att sälja till fler kunder. Vi var tidigt ute med avancerad batteriteknik och då var vi tvungna att stå för utveckling och produktion själva. Nu är batteritillverkarna starka nog att stå för utvecklingen och vi kan koncentrera oss på att bygga bilar.
Får vi se en eldriven Crossover eller SUV från Nissan?
– Jag kan inte uttala mig om det nu, men tanken är frestande och vi är en stor tillverkare av just crossovern och SUV:ar.