I den post-Blixt Gordonska eran vi lever i nu bjuds vi på konceptbilar som är långt me avancerade både designmässigt och tekniskt än den tidens rymdskepp. Lexus Electrified är en konceptbil där Lexus tekniker verkligen tagit ut svängarna. Bilen, som Lexus säger beskriver elektrifieringen av företagets framtida fordon, är en orgie i design med måsvingar, skarpa vinklar både exteriört och interiört samt en förarmiljö skaparen av Blixt Gordon inte ens kunde föreställa sig.


Måsvingar ska det vara på en exklusiv framtidsbil. Mercedes och Tesla har redan testa konceptet, men frågan är om inte Koenigseggs lösning med dörrar som vrids uppåt framåt är smartare.

Det första exemplet på Lexus framtidsplaner är den batteridrivna elbilen Lexus LF-30 Electrified Concept, som har världspremiär på bilmässan i Tokyo i dagarna. Med avancerad självkörande teknik, utsläppsfri prestanda och en rad unika innovationer ger den en försmak av det kommande decenniets elektrifierade Lexus-bilar.

Första steget tas redan i november 2019 när Lexus visar sin första helt batteridrivna elbil samtidigt som företaget fortsätter utveckla elhybrider, laddhybrider, bränslecellsfordon och ytterligare batteribilar. Strax därpå, i början av det kommande decenniet, kommer Lexus att lansera dels sin första laddhybrid, dels en helt ny plattform speciellt för batteridrivna elbilar. 2025 kommer det finnas elektrifierade alternativ till samtliga modeller och samtidigt räknar företaget med att de elektriferade modellerna står för majoriteten av försäljningen och därmed ersätter vanliga konventionella drivlinor.

LF-30 visar på ett nytt sätt att bygga elbilar, med såväl ” steer-by-wire”, hjulmonterade elmotorer och individuell styrning av motorerna som en långt gången teknik för självkörning och automatisering. Teknologin inom Lexus Electrified gör det dessutom möjligt att integrera bilens system såsom drivlina, styrning, fjädring och bromsar för att kunna anpassa och forma bilen efter varje tänkbar situation och på det sättet skapa ännu säkrare och mer körglada fordon, förklarar Lexus tekniker. I klartext betyder det att bilen är konstruerad så att den kan vara helt självkörande med en dator som styr rattutslag som överförs till hjulen med elmotorer nere vid hjulen, utan mekanisk koppling mellan ratt och hjul. Individuellt styrda navmotorer i hjulen betyder att man kan ge mer kraft åt ytterhjulet vid kurvtagning, något som kallas ”Torque-vectoring och är en teknik där SAAB var bland pionjärerna. Det betyder också bättre framkomlighet utan komplicerad teknik med fördelningsväxelllådor, kardanstänger, differentialer och differentialspärrar på fyrhjulsdrivna fordon. Föraren kan även välja bakhjulsdrivning, framhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning efter egen smak med den här lösningen. Ratten kan dessutom på ett enkelt sätt flyttas helt ur vägen när bilen är i självkörande läge.

Konceptbilens futuristiska design är utformad på ett sätt som bara går att åstadkomma med en batteridriven elbil där elmotorerna är placerade i hjulen. Formgivningen ska visualisera energiflödet från drivlinan via föraren till vägen. Tack vare batteridriften och därmed avsaknaden av motorhuv, har Lexus karaktäristiska spindelgrill utvecklats till att omfatta hela bilen – vindrutan som sträcker sig hela vägen över bilens längd, de kraftfulla flyglarna och de vingformade strålkastarna.

Sidorutorna kan tonas steglöst, från helt genomskinliga till att ge en stor grad av avskildhet. Färgen i fronten och luminiscens-mönstret gör det möjligt att utifrån se om bilen körs som vanligt eller om den är självkörande. Exteriör färgen ”Voltaic Sky” är också unik, med inslag av metall som resulterar i en blågrön nyans.


Välkommen in i en värld som vore klart futuristisk och spännande för Blixt Gordon. Framtidens eldrivna Lexus LF-30.

Förarplatsen är uppbyggd kring Lexus nya koncept ”Tazuna”, som är inspirerad av hur en ryttare kommunicerar med sin häst via tygeln. På motsvarande sätt ska föraren kunna ha full kontroll över alla viktiga funktioner via knappar i ratten och head up-displayen, utan att behöva ta blicken från vägen. Geststyrning och presentation av olika typer av information med hjälp av AR (augmented reality – förstärkt verklighet) är andra exempel på Tazuna-tänket.


Vassa linjer med skarpa veck går igen i designen av Lexus konceptbil LF-30.

Interiören är både rymlig och samtidigt ombonad. Passagerarstolen fram påminner om förstaklassätet i ett flygplan, medan baksätet har en artificiell ”muskelteknik” som anpassar sig till passagerarna och som kan ställas in i en rad olika lägen. Ett musiksystem från Mark Levinson ger en helt ny ljudupplevelse, med bland annat högtalare i nackskydden som förutom en optimal ljudbild också erbjuder en brusreducerande funktion. Via glastaket över baksätet går det att hantera olika funktioner med röst- eller geststyrning och med AR-teknik exempelvis visa stjärnhimmel, videor och navigationsdata.


Glastaket ger möjlighet att se stjärnhimlen över bilen och bjuder ljus åt interiören. Asiater gillar ju norrskenet och även det kan beskådas genom taket.

Förutom de innovativa funktionerna indikerar inredningen också hur Lexus arbetar med att minska miljöpåverkan, genom att arbeta med ekologiskt mer hållbara material. Bland annat har det traditionella japanska materialet yakisugi (förkolat cederträ) använts i golv och styrkontroller, medan fiberformat återvunnet stål används i dörrpanelerna.

Batteriladdningen kan ske trådlöst för att underlätta den dagliga laddningen och en AI-baserad energistyrning ger optimal kontroll över fördelningen av laddström, samtidigt som den kan anpassas till när föraren brukar använda bilen. AI används också för anpassning till olika förare, med allt från temperatur och underhållning till inställning av t ex fjädring och prestanda.

LF-30 har dessutom en ”Lexus Airporter”, ett stödsystem i form av en drönare som kan transportera t ex bagage från husdörren till bilens bagageutrymme. Det finns också en funktion som kan såväl parkera bilen automatiskt som köra fram den från parkeringen till husdörren.

Den första elektrifierade Lexus-modellen lanserades 2005, i form av elhybriden RX 400h. I dag finns alla Lexus-modeller på den svenska marknaden som självladdande elhybrider och 99 procent av försäljningen i Sverige är också elhybrider.

—–

Lexus LF-30 Electrified Concept – Basfakta

Längd/Bredd/Höjd: 5 090 / 1 995 / 1 600 mm
Hjulbas: 3 200 mm
Vikt: 2 400 kg
Räckvidd (WLTP): 500 km
Batterikapacitet: 110 kWh
Max laddeffekt: 150 kW
Acceleration 0–100 km/tim: 3,8 sekunder
Max hastighet: 200 km/tim
Max effekt: 400 hk
Max vridmoment: 700 Nm