Tesla är utan tvekan ledande i omställningen mot eldrivna fordon. Företaget river ner den ena barriären efter den andra och skapar möjligheter som för bara några år sedan ansågs otänkbara. Innan Roadstern lanserades var det ingen som talade om körglädje och prestanda när det gäller elbilar. Den allmänna uppfattningen var att det inte går att bygga lika krocksäkra elbilar som bilar med en tvärställd förbränningsmotor framför folket i bilen. Tesla bevisade med Tesla S att det tvärtom gick att bygga ännu säkrare bilar om man slapp ta hänsyn till den där motorn längst fram. Tesla S är fortfarande den enda batterielbilen som har en räckvidd i närheten av bränslecellsbilar och biogasbilar. Teslas medvetna och välplanerade utrullning av laddstationer har i ett slag gjort även långresor möjliga med batterielbil.
Två engagerade elbilsägare, med medresenärer, och tillika läsare av vår hemsida har i sommar gjort två europaresor med varsin Tesla S och de ger oss en mängd intressant information i form av berättelser och dagboksanteckningar. Magnus Forsberg och Lena Petersson Forsberg körde sin Tesla S till Amsterdam.
Dags för avresa (läs första blogginlägget).
Tredje blogginlägget för dag 3 och 4 (Genom Nederländerna till Amsterdam).
Femte blogginlägget för dag 7 och 8 (Besök vid Teslas monteringsfabrik i Tilburg)
Mikael Bernhardsson och tre av hans fotbollsäskande vänner tog Mikaels Tesla S till EM i fotboll långt ner i Frankrike. Mer om den blågula resan i den blågult smyckade Teslan kan du läsa här.