Mercedes har haft världspremiär för sin V-klass. En världspremiär med rubriken morgondagens MPV, Multi Purpose Vehicle, eller i klartext en minibuss med så mycket personbilskänsla som möjligt vad gäller köregenskaperna. För att understryka det där med morgondagens lade Mercedes in en exklusiv förhandsvisning av en eldriven V-klass för några av oss journalister. En verkligt seriös sådan med snabbladdning på minst 100 kW och en räckvidd på 40 mil.

Mercedes EQV i Geneve

Mercedes EQV i Geneve

Nya V-klass har fått ny både exteriör och interiör design och den vänder sig till samma kunder som tidigare. Kunder som behöver plats för fler personer eller mer bagage än det som en vanlig personbil kan erbjuda. I paketet vill man även erbjuda elbilsåkare den här möjligheten och man gör det med en genomtänkt elbil som får namnet EQV, då Mercedes kallar sin elbilslinje EQ.

Mercedes EQV blir den första eldrivna MPV:n, samtidigt som den kan bli Mercedes andra serieproducerade elbil efter suv:en, EQC, som visades förra året. Tekniskt är det en elbil som är helt up to date med de bilar som marknaden kan erbjuda idag. Räckvidden anges till exempel till: ”upp till 400 km”. Detta baserat på att bilen får ett batteripaket på 100 kWh.

Mercedes valde att visa bilen med fotoförbud, då den egentliga premiären blir på bilmässan i Geneve från den 7/3, men vi kan garantera att exteriört och interiört är det inte mycket som skiljer jämfört med den dieseldrivna V-klass.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rent tekniskt blir EQV en elbil med en elmotor på 150 kW som driver framaxeln och ger bilen en toppfart på 160 km/t. Tänker man sig att köra mer energisnålt en så ska man kunna köra 40 mil med den och den får snabbladdning som ger den kapacitet att ladda el för 10 mil på 15 minuter. Det betyder att den ska kunna ladda 25 kWh på 15 minuter, vilket omräknat i laddkapacitet blir 100 kW-laddning, och då med CCS likström.

Batteriet har sin plats i bilens golv och det betyder att den behåller flexibiliteten som varit ett av V-klass starka kort. Den kan exempelvis konfigureras med 6, 7 eller 8 stolar, vilket gör den idealisk för vip-transporter till och från hotell. Kanske vi även får se den som en helelektrisk husbil i form av en V-klass Marco Polo med elektrisk drivlina.

Även om de större linjerna i bilens design går igen från V-klass i övrigt så får den ärva mycket av de unika EQ-designspråk som Mercedes lanserade med EQC. Det vill säga en kromad grill med led-belysning och en interiör som går i midnattsblått med kopparfärgad dekor. EQV får också Mercedes teknik för kommunikation mellan människa och maskin, kallat MBUX, som står för Mercedes-Benz User Experience och i klartext betyder att man kan prata med sin Mercedes för att få vissa funktioner och den läser av handrörelser och tolkar dem utan att man egentligen måste trycka på knappar.

– Vårt EQV-koncept förkroppsligar det vi kallar progressiv lyx genom att fläta samman den analoga och digitala världen till en enhet, sa Gorden Wagner, chefsdesigner på Daimler AG vid presentationen. EQ-designen ger fordonet dess unika stil och bjuder på några progressiva designdrag.

Mercedes-Benz avslutade visningen med att lova en serieproducerad EQV inom en snar framtid med målet att bli första märke att erbjuda en helelektrisk MPV.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA