Radikalt nytänkande och långtgående miljötänk ligger bakom biltrimmaren Frank M. Rinderknechts microbuss för 4-5 pendlare i storstadstrafiken. Bussen visades upp som en realistisk lösning på framtidens transportproblem i megastäderna.

Axel Schmidt beskriver hur företaget Hornschuh valt förnybara material till delar av bilens front. Ska påminna om huden hos en rocka.
Hur tar vi ett helhetsgrepp på framtidens biltrafik i de allt större städerna? Folk flyttar i allt snabbare takt in i megastäder som London och Paris. Frank M. Rinderknecht med schweiziska företaget Rinspeed har funderat mycket på frågan. Svaret är en buss som inte är längre än en Mini och erbjuder passagerarna livets nödtorft som kaffe, Harman musikanläggning och internet.
Bussen är eldriven, har en räckvidd på 10 mil och accelererar 0-100 på 8 sekunder. Den platsar med andra ord utmärkt i den täta och hetsiga stadstrafiken. Den platsar också i ett modernt miljötänk med låg bullernivå, utsläppsfri elmotor och förnybara material i produktionen.

Hornschuhs Axel Schmidt provstår stolarna i Micromax+. Stolarna är klädda i företagets klädsel tillverkat av förnybara material.
Passagerarna sitter inte i bussen. De står sittande, enligt Frank. Det betyder att stolarna är konstruerade så att man får stöd för ryggen och rumpan men att man står upp. Bältad naturligtvis. Speciella barnstolar finns, liksom ett litet arbetsbord.
Själva tanken är att Micromax+, som bussen heter, ska stimulera till samåkning. Lite av en modernare spårtaxi som går på gummihjul istället för skenor. Ett flexibelt vägval blir möjligt och därför kan den lilla gruppen på 4-5 passagerare samåka även om de inte bor längs spåret.

En bra start på dagen kan vara en nytryckt ”The New York Times” och en kopp nybryggt väldoftande och aromatiskt kaffe.