Laddhybridversionen av nya Toyota Prius visas för första gången på den internatio­nella bilsalongen i New York i slutet av mars. Den har en rad tekniska innovationer, som t ex solcellsladdning och eldriven värmepump. Med en bränsleförbrukning på endast 1,4 liter/100 km blir nya Prius Plug-in Hybrid den energieffektivaste laddhybriden på marknaden.

Nya Prius Plug-in Hybrid delar kaross med den senaste, fjärde generationen av den vanliga fullhybriden Prius. Läs provkörning av den bilen här. Det innebär bland annat att den bygger på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture) med en låg tyngdpunkt och mer inspirerande köregenskaper. Den särskiljer sig genom en annorlunda front och bakparti, där ett kluster av fyra LED-strålkastare fram och egna LED-bakljus ger Prius Plug-in Hybrid en egen karaktär och ljussignatur.

Prius PHV gen 2

Jämfört med förra generationen har nya Prius Plug-in Hybrid ett större litiumjonbatteri på 8,8 kWh, som gör det möjligt att köra oftare och längre på ren el. Räckvidden med bara eldrift är fördubblad – drygt fem mil – och bilen kan också köras i upp till 135 km/tim innan förbrän­ningsmotorn kopplas in. Det innebär att den normerade bränsleförbrukningen vid blandad körning beräknas vara så låg som 1,4 liter/100 km och CO2-utsläppet endast 32 gram/km, lägre än för någon annan laddhybrid på marknaden i dag.

Trots den ökade batterikapaciteten tar det bara 2,3 timmar att fulladda hybridbatteriet från ett vanligt 230-volts eluttag.

Drivlinan har optimerats för att minimera användningen av förbränningsmotorn, även vid snabba accelerationer och i kallt väder. Bland annat används såväl elmotor som generator för att stötta förbränningsmotorn vid både acceleration och normal körning. En uppvärmning av hybrid­batteriet ökar effektiviteten i kyla och en helt ny typ av eldriven värmepump – för övrigt världens första i bilsammanhang – gör att förbränningsmotorn inte behöver starta för att ge värme i kupén eller för att driva luftkonditioneringen.

Förbränningsmotorn är en fyrcylindrig 1,8-liters bensindriven VVT-i Atkinson-motor med en termisk verkningsgrad på hela 40 procent, högre än någon annan serieproducerad bensin­motor.

Energideklaration_A++Bilen är utrustad med en rad tekniska innovationer som också bidrar till den höga energi­effektiviteten. T ex är nya Prius Plug-in Hybrid den första serieproducerade bilen med solcellsladdning inbyggd i taket. Avancerad aerodynamik, som kuperad bakruta och automatisk stängning av grillen är några detaljer som bidrar till att hålla luftmotstånds­koefficienten så låg som Cd 0,24, bland de lägsta i världen. Den totala vikten hålls nere med hjälp av höghållfast stål, aluminiumdetaljer i karosspanelerna och – för första gången i en massproducerad bil – en baklucka i kolfiberarmerad plast. I kupén känner bilens automatiska S-FLOW-system av om det finns passagerare i baksätet, för att undvika att värma upp (eller kyla) tomma platser.

I likhet med fullhybridversionen av Prius är säkerhetsnivån i nya Prius Plug-in Hybrid mycket hög, med säkerhetssystemet Toyota Safety Sense som standard. Det innebär bland annat aktivt krockskyddssystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarning med kör­filsassistans, vägskyltsigenkänning och automatiskt helljus. Döda vinkeln-varnare och varnare för korsande trafik bakom bilen finns också att tillgå.

Nya Prius Plug-in Hybrid kommer till svenska återförsäljare i slutet av 2016.