För första gången har mer än 100 000 BMW i, BMW iPerformance och MINI-fordon med helt elektrisk eller laddhybriddrivlina levererats till kunder under ett år. Enligt den oberoende POLK / IHS-rapporten (nummer 7.12.2017) toppar BMW-koncernen den elektrifierade fordonsmarknaden i Tyskland och Europa med en andel på 21% av registreringen. Enligt den oberoende POLK / IHS-rapporten (nummer 7.12.2017) toppar BMW-koncernen den elektrifierade fordonsmarknaden i Tyskland och Europa med en andel på 21% av registreringarna.

BMW-koncernens marknadsandel inom det elektrifierade fordonssegmentet (i Europa och i hela världen) är nu mer än tre gånger större än märkets andel av den traditionella fordonsmarknaden. I Europa är 2% (globalt: 1%) av alla nya nyregistreringar av personbilar elektrifierade fordon, siffran för BMW-koncernen är nu 6% (globalt: 3%). BMW-koncernen har därför en oproportionerligt stark representation i den växande elmarknaden för mobilitet.

God Jul BMW 3

Modellserien BMW i är nu uppdaterad och utökad.

Spjutspetsen i den här framgången i den elektriska mobilitetsarenan är BMW i3 (elförbrukning kombinerad 1: 13,6-13,1 kWh / 100 km, kombinerad koldioxidutsläpp: 0 g / km) och nyutvecklade, ännu kraftigare BMW i3s 1: 14,3 kWh / 100 km; Koldioxidutsläpp kombinerat: 0 g / km).

Den laddbara hybridsportbilen BMW i8 har under tiden också utvecklats till en ny nivå med den nyutvecklade, lika kraftfulla nya  av BMW i8 Coupe (bränsleförbrukning kombinerad 1: 1,9 l / 100 km [148,7 mpg imp] kombinerad elförbrukning: 14,0 kWh / 100 km, kombinerad koldioxidutsläpp: 42 g / km) och den nya BMW i8 Roadster (bränsleförbrukning kombinerad 1: 2,1 l / 100 km, kombinerad elförbrukning: 14,5 kWh / 100 km; Koldioxidutsläpp kombinerat: 46 g / km).
BMW I8 lanserades 2014 och dominerar hybrid sportbilsklassen med en marknadsandel på mer än 50 procent.

God Jul BMW 2

BMW har fler i-modeller på gång

BMW I-märket har nu säkrat namngivningsrättigheterna från BMW i1 till i9 och BMW iX1 till iX9. BMW i8 Roadster kommer att säljas nästa år, följt av den eldrivna MINI 2019, den elektriska versionen av BMW X3 2020 och BMW iNEXT år 2021. BMW INEXTs roll som tekniskt spjutspets kommer att visa nya möjligheter när det gäller eldrivning tillsammans med autonom körning och nya bilmonteringsmöjligheter i en serieproducerad modell för första gången.

BMW i Vision Dynamics-studien – en fyrdörr-gran coupe med helelektrisk drivlina och en planerad räckvidd på 600 kilometer (373 miles) som presenterades vid 2017 Frankfurt Motor Show (IAA) – ger en annan glimt av BMWs framtid.

Från och med 2021 kommer nästa (femte) generationen av BMW i eldrift och batteriteknik att använda skalbar elektrisk modulär teknik för att möjliggöra att alla modellområden är utrustade med alla typer av drivsystem.