Scania ska leverera lastbilar till tre tyska pilotanläggningar med elvägar som väntas tas i bruk nästa år. Beslutet har fattats på uppdrag av det tyska federala departementet för miljö, natur och kärnsäkerhet (BMU) efter en offentlig upphandling.

Försöken inleds i delstaten Hessen längs A5 Autobahn, där den fem kilometer långa elvägssträckan med ström från kontaktledningar i båda riktningar är klar. Nästa sträcka blir en elväg längs A1 Autobahn till Lübecks hamn, som beräknas kunna tas i bruk under sommaren 2019. Sist kommer den tredje elvägen att byggas i delstaten Baden-Württemberg längs en sträcka på den federala vägen B463 tidigt 2020.

De 15 lastbilarna kommer att förses med pantografer, strömavtagare, som utvecklats av Siemens. Dessa monteras på lastbilsramen bakom hytten för laddning under körningen. Lastbilarna kommer köras av åkerier i deras ordinarie verksamhet. Den första Scania hybridlastbilen R 540 ska levereras till Hessen i maj 2019. Utöver att leverera lastbilarna kommer Scania att ansvara för fordonsunderhåll och datainsamling från försöken.

Scania har tidigare utsetts till samarbetspartner i det parallella forskningsprojekt som drivs av Volkswagen Group Research. Hybridlastbilen Scania R 450 ska, enligt plan, levereras till projektet i februari och förberedelserna pågår nu på Siemens testbana för elväg utanför Berlin. Det andra provfordonet levereras under hösten 2019. Forskningsprojektet kommer att undersöka och optimera drivlinjekonceptet, energihushållning, batterilivslängd och nästa generation kylsystem.

– Till skillnad från personbilar, som är parkerade större delen av dagen, är lastbilar i drift för transportuppdrag under lång tid där uppehåll för laddning kan medföra avbräck. Elvägar innebär att de smidigt och effektivt kan laddas under körningen. Detta sparar också batterikraft och minskar belastningen på elnätet, säger Magnus Höglund, ansvarig för elvägssystem på Scania.

Flera studier bekräftar att elvägar avsevärt kan bidra till att minska CO2-utsläppen. Elvägsteknik är en av Scanias alternativa transportlösningar som nu alltså testas på tyska vägar.