Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planeras under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

− Volkswagen tar ansvar för framtidens viktiga trender – i synnerhet klimatfrågan, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen AG.
  • Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller före år 2028 – en ökning från 50 som tidigare planerats
  • Omfattande program för koldioxidneutral mobilitet signerade för koncernen
  • Volkswagen-koncernen helt inriktade på CO2-neutral balans till år 2050
  • Herbert Diess: ”Volkswagen kommer att förändras radikalt. Vi tar ansvar för framtidens viktiga trender – i synnerhet klimatfrågan.”

Volkswagen-koncernen fortsätter framåt med den genomgripande omvandlingen mot individuell mobilitet och anpassar systematiskt verksamheten till elektriska drivlinor.

Utökad e-mobilitet är en viktig byggsten mot en CO2-neutral balans. Volkswagen har signerat ett omfattande program för minskade koldioxidutsläpp för att år 2050 uppnå CO2-neutral balans inom alla områden − från fordonsflotta och produktion till administration. Volkswagen har därmed åtagit sig att leva upp till klimatmålen i Parisavtalet.

– Volkswagen tar ansvar för framtidens viktiga trender – i synnerhet klimatfrågan. Klimatmålen i Parisavtalet är vår måttstock. Vi kommer att anpassa produktionen och andra delar i värdekedjan till koldioxidneutralitet de närmaste åren. Det blir vårt bidrag till att begränsa den globala uppvärmningen. Volkswagens målsättning är att tillhandahålla individuell mobilitet för miljontals människor under de kommande åren – mobilitet som är säkrare, renare och helt uppkopplad. För att kunna hantera de nödvändiga investeringarna för elbilsoffensiven måste vi bli ännu effektivare och öka prestationerna på alla områden, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen AG.

Åtgärder för koldioxidneutral mobilitet

Volkswagen-koncernen har satt upp milstolpar som ska uppnås på alla områden de närmaste åren för att uppnå koldioxidneutral mobilitet till år 2050. Åtgärderna följer tre principer: effektiv och hållbar reducering av CO2, byte till förnybara energikällor för strömförsörjning och kompensation för återstående utsläpp som inte kan undvikas.

För att förbättra koldioxidbalansen under bilens hela livscykel har Volkswagen redan startat med varuförsörjningskedjan och en detaljerad plan håller på att tas fram. För användningen av stål och aluminium finns särskilt stor potential.

Målet för år 2025 är att minska fordonsflottans koldioxidavtryck med 30 procent över livscykeln jämfört med år 2015. Volkswagen-koncernen elektrifierar därför modellportföljen, där investeringarna enbart i detta område uppgår till mer än 30 miljarder euro vid 2023. Andelen eldrivna fordon i koncernflottan ska stiga till minst 40 procent år 2030.

Flera nya elbilar på gång att lanseras

Först ut i den nya generationens elbilar som tas i produktion i år är AUDI e-tron, följd av Porsche Taycan. Förbokningarna för var och en av dessa modeller är redan uppe i 20 000 exemplar. Från märket Volkswagens sida är ID. först ut i den helt nya elbilsfamiljen som baseras på koncernens nya plattform för elbilar, MEB (Modular Electric Drive Toolkit). Framåt senvåren kommer denna modell att kunna förbokas. Själva lanseringen av ID. sker år 2020.

Fler eldrivna modeller kommer sedan att göra ID. sällskap i den första vågen. Konceptbilar som redan har presenterats är Volkswagen ID. CROZZ , SEAT el-born, ŠKODA Vision E, Volkswagen ID. BUZZ och Volkswagen ID. VIZZION.

Koldioxidneutral tillverkning redan idag

För att stödja elbilsoffensiven har LG Chem, SKI, CATL och Samsung valts som leverantörer av battericeller. Mot bakgrund av en ständigt ökande efterfrågan ser Volkswagen närmare på möjliga samarbeten för battericellstillverkning i Europa. Batterier av typen solid-state har också stor framtida potential. Målet är att möjliggöra industriell produktionsnivå med denna teknik tillsammans med företagets partner QuantumScape.

Samtidigt ska koldioxidutsläppen vid alla anläggningar minskas med 50 procent år 2025 jämfört med 2010. Utsläppen från kraftverket i Wolfsburg kommer att reduceras med 1,5 miljoner ton årligen från och med 2023. Audis produktionsverksamhet i Bryssel är redan helt CO2-neutral. Fabriken i Zwickau är ledande produktionsanläggning för MEB-plattformen och där kommer Volkswagen ID. att produceras och levereras till kunderna med CO2-neutral balans.

MEB är hjärtat i Volkswagens elbilsoffensiv. Kostnaden för e-mobilitet kan sänkas betydligt genom partnerskap för att maximalt sprida MEB-plattformen och uppnå stordriftsfördelar som gör att individuell mobilitet blir överkomlig och tillgänglig för fler i framtiden. Ett sådant partnerskap är det planerade samarbetet med e.GO Mobile AG som nyligen meddelades vid Genèvesalongen.

Satsning på laddningsinfrastruktur och grön el

För att ytterligare lyfta e-mobiliteten kommer Volkswagen-koncernen att installera 400 snabbladdningsstationer längs Europas huvudvägar och motorvägar, varav 100 i Tyskland, fram till år 2020 i samarbete med industripartners i IONITY. Det innebär en station per 120 kilometer.

Elli (Electric Life), Volkswagens nya dotterbolag, kommer också att erbjuda laddboxar för hemmaladdning med grön el – med start i Tyskland. Det kommer dessutom att finnas 3 500 laddstolpar på personalparkeringarna på alla anläggningar och fler laddningsmöjligheter hos återförsäljarna.