Det svenska cleantech-företaget Inzile meddelar i en pressrelease att de inom kort inleder produktionen av en utsläppsfri, eldriven lätt lastbil, i syfte att skapa förutsättningar för smarta och fossilfria städer. Elektriska arbetsfordon (EUV) är en nischmarknad inom fordonsindustrin som väntas växa starkt de kommande åren. Inziles första fordon ska vara redo för leverans under andra kvartalet 2019.

– För närvarande finns över 200 städer i världen med miljözoner och många ytterligare är på väg att föreslå dieselförbud eller kraftigt begränsa den fossildrivna trafiken. Kommunstyrelsen i Göteborg beslutade i förra veckan att stadens fordonsflotta ska vara fossilfri senast 2023. Denna utveckling gynnar miljön i städerna och skapar goda förutsättningar för vår verksamhet, säger Ragnar Åhgren, Inziles vd och huvudägare.

Förbränningsmotorer genererar mer än två tredjedelar av kväveoxidutsläppen i de flesta större städer och nästan hälften av de totala växthusgasutsläppen. En stor del kommer från transporter och i takt med den växande e-handeln ökar leveranserna i städerna – och därmed utsläppen.

–Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen för ”the last mile” är en av våra kundgrupper. Den andra är kommuner och parkförvaltningar, förklarar Ragnar Åhgren.

Med sin eldrivna lätta lastbil PRO4 har Inzile utvecklat en ny kategori fossilfria fordon för stadsmiljöer, med modulär design som anpassas efter kundens behov. Fordonets chassi kan ha öppet flak, skåp eller stängd trailer vilket ger PRO4 en lastkapacitet på 1000 kg. I sitt minsta utförande är PRO4 liten nog för att användas i parker och grönområden. PRO4 ger då kraftigt ökad säkerhet, ergonomi och kapacitet jämfört med de fordon av golfbilsstorlek som många kommuner använder idag. PRO4 har en maximal räckvidd på upp till 240 km och en maxhastighet på 50 km/h vilket är fullt tillräckligt i städer. där en högre hastighet ej är tillåten.

Utvecklingen av Inzile PRO4 har skett på Göteborgskontoret där de främsta ingenjörerna inom fordonsindustrin finns, samt på huvudkontoret i Västervik där produktionen sker. En första serie produceras under det andra kvartalet 2019 och är till största del redan förbeställd. Avsikten är att från och med andra halvåret 2019 börja producera i större skala.

– Tidsandan, opinionen, nya konsumentbeteenden och politiska beslut kring miljözoner stärker vår affärsidé och intresset har varit fantastiskt. Nu är det dags att öka takten och gå in i produktion, säger Ragnar Åhgren.

PRO4 – TEKNISKA SPECIFIKATIONER

Allmänt:

  •  Fordonskategori: N1
  •  Antal passagerare: 2 (ink. förare)
  •  Max. hastighet: 50 km/h
  •  Räckvidd: Upp till 120/240 km (standard/extended)

Dimensioner:

  •  Vikt (Chassi och hytt): 950 kg (ex batteri)
  •  Max. lastkapacitet: 1000 kg (varierar beroende på den modulära konfigurationen)
  •  Dimensioner (L/B/H): 4450/1600/2080 mm
  •  Lasthöjd: 780 mm

Motor, batteri och drivlina

  •  Elmotor: AC Induction / Asynchronus, 25kW, 96 VDC
  •  Batteri: Lithium Ion Phosphate, 13,8/27,6 kWh (standard/extended)
  •  Ombordladdare: ja
  •  Flexibel laddning: 16A (vägguttag), 32A (trefas) eller laddstople
  •  Växellåda: En växel med bakhjulsdrift

Valmöjligheter

  •  PRO4:s moduler möjliggör flera möjligheter: öppet flak, skåp eller trailer
  •  Därtill finns möjlighet för skräddarsydda lösningar, t.ex. för plog, lyft eller tippflak

Design

  •  PRO4 är designad av Hansi Kobe, designer med 30 års erfarenhet av elbilar