I natt lanserades Tesla Semi, en tung lastbil som enligt Teslas Elon Musk klarar allt det där ingen trott vara möjligt. Samtidigt visades en ny Tesla sportbil upp. Tesla gör det ingen annan gjort och man lyckas. Exempelvis har Tesla lanserat idén med Pop-Up butiker och en sådan poppade nyligen upp i Växjö.

Tesla Semi är den eldrivna tunga lastbilen som ska gå 80 mil på en laddning med 36 tons last.

Tesla Semi är den eldrivna tunga lastbilen som ska gå 80 mil på en laddning med 36 tons last.

Ingen annan biltillverkare skakar om bilvärlden så som Tesla. Jag påstår på riktigt goda grunder att Tesla med grundaren Elon Musk har förändrat, och håller fortfarande på att förändra vår syn på vad en bil är mer än vad både Ford gjorde med T-Forden och VW gjorde med skalbagen.

Det finns inga gränser för Tesla. Elon Musk och Tesla dundrar respektlöst in bland biltillverkare som Mercedes, VW, Toyota och vår svenska Volvo. Från början fnös man lite åt den dyra snabba sportbilen som gick på el, men när Tesla S punkterade allt vi trott oss veta om elbilar började man tala om elbilar i Stuttgart, Wolfsburg, Toyota City och i Göteborg.

Det Tesla gjorde med Tesla S var att bevisa att det går att bygga en elbil som är snabb, komfortabel, har rimlig räckvidd och mycket bra krocksäkerhet.

Det Tesla vill göra med nya Tesla Semi är att bevisa att det går att köra tunga lastbilar med elektricitet lagrad i batterier och att det är bättre både vad gäller ekonomi, säkerhet och miljö. Den heter Semi för att man kallar de bilar vi kallar för trailerdragare i Sverige för Semi i USA.

Elon Musk håller sitt anförande vid lanseringen av sin tunga lastbil Tesla Semi. I bästa Apple-stil lyckades han överraska med ”we have something more”, en sportbil som rullades av flaket.

Elon Musk håller sitt anförande vid lanseringen av sin tunga lastbil Tesla Semi. I bästa Apple-stil lyckades han överraska med ”we have something more”, en sportbil som rullades av flaket.

Man lovar hisnande prestanda som exempelvis acceleration 0-100 km/t på 20 sekunder med en last på 36 ton, en räckvidd på 80 mil, en laddtid på 30 minuter för att ladda den för ytterligare 65 mil. Energiförbrukningen uppges till något mer än 1 kWh per kilometer, vilket blir dryga 10 kWh per mil, även det med en last på 36 ton. Sedan är det bara att räkna på elpriset och lägga till detta det faktum att servicekostnaderna är lägre för en eldriven bil. Lyckas Tesla bara hålla en del av det man lovar är det ett verkligt hot mot svensk lastbilsindustri och den svenska satsningen på elvägar.

Klicka här för att läsa mer om vad Tesla Semi betyder för Sverige och världen

Även sportbilen får en unik förarmiljö med ett nytt tänk när det gäller bland annat ratten.

Även sportbilen får en unik förarmiljö med ett nytt tänk när det gäller bland annat ratten.

Vi kan tyvärr inte provköra vare sig den nya lastbilen eller den nya sportbilen. Tesla har den något diskutabla ovanan att visa upp och berätta om kommande modeller långt innan de finns på marknad. Vi får vänta till 2019 innan den första lastbilen rullar ut i trafik i USA. Det är inte mycket som talar för att vi ska se den på svenska vägar ens under 2020. Sportbilen är planerad ett år senare så där handlar det om 2020 för första bilen i USA.

Nya Tesla Roadster ska bli världens snabbaste serietillverkade bil enlig Tesla.

Nya Tesla Roadster ska bli världens snabbaste serietillverkade bil enlig Tesla.

Valet som återstod vara att åka upp till Tesla Pop-Up i Växjö och provköra Tesla S där. Vi har kört bilen tidigare men nu är det den uppdaterade versionen som är aktuell.

I grunden är det samma bil med den extremt låga ljudnivån, den sugande steglösa accelerationen och den futuristiska interiören med ett helt nytt sätt att kommunicera mellan förare och bil.

Förarmiljön i Tesla S liknar ingen annan bil. Den stora displayen i mitten hanterar det allra mesta och det krävs en viss träning för att hitta rätt. Bilen är alltid uppkopplad och den har långtgående förarstöd med vissa möjligheter till självkörande funktioner.

Förarmiljön i Tesla S liknar ingen annan bil. Den stora displayen i mitten hanterar det allra mesta och det krävs en viss träning för att hitta rätt. Bilen är alltid uppkopplad och den har långtgående förarstöd med vissa möjligheter till självkörande funktioner.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATesla S kan inte jämföras med någon annan bil, på gott och ont. Prestanda och komfort är fullt jämförbart med exempelvis Mercedes S-klass. Krocksäkerheten är jämförbar med Volvo V90. Samtidigt är den unik när det gäller låg miljöpåverkan och det betyder lägre kostnader för den som åker Tesla som tjänstebil. Kort sagt så kan det löna sig att ta med Tesla S i kalkylen även om man inte tänkt sig en så dyr bil vad gäller inköpspriset som börjar på knappa 800 000:-.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Att köra Tesla S är egentligen ganska enkelt och tryggt. Bilen har fyrhjulsdrivning, luftfjädring, navigation och mycket mer som standard. Du sätter dig bakom ratten och knappar in ditt resmål så får du färdvägen på en gigantisk display i mitten. Du får förslag om var du behöver ladda för att nå målet. Laddningen är gratis på Teslas Superchargers. Väghållning, stolar, strålkastare och lastförmåga är fullt i klass med, och i vissa lägen bättre än bilar med samma pris fast med en förbränningsmotor under huven.

Vad är då nackdelen med en Tesla S

Egentligen har Tesla lyckats radera ut de flesta nackdelar, men de som finns kvar är tillgången på service och räckvidden. Ska man köra långt får man räkna med några stopp längs vägen och det är inte alltid man får maximal kraft vid Teslas Superchargers. Men samtidigt är det viktigt att inse att Tesla åstadkommit allt detta på bara några år och det blir bara bättre.

Varför Pop-Up butik?

– Det är vårt sätt att snabbt nå ut till kunder på orter där vi inte har någon återförsäljare, sedan säljer vi över nätet förstås, säger Maria Lantz som är kommunikationsansvarig på Tesla i Sverige. Vi brukar öppna en Pop-Up butik varje månad i någon svensk ort. Allt för att alla ska få chansen att provköra en Tesla.

På Teslas pop-Up butik vid Samarkand i Växjö kan man provköra både SUV:en, Tesla X, och halvkombin Tesla S. Båda är fryhjulsdrivna och fungerar utmärkt i svenskt vinterklimat bara man står ut med en begränsning i räckvidden.

På Teslas pop-Up butik vid Samarkand i Växjö kan man provköra både SUV:en, Tesla X, och halvkombin Tesla S. Båda är fryhjulsdrivna och fungerar utmärkt i svenskt vinterklimat bara man står ut med en begränsning i räckvidden.