Egentligen är den ingen överraskning. Jag menar Teslas folkbil, Tesla 3, som premiärvisades i USA i natt. Det har talats om och spekulerats i när Tesla ska lansera elbilen som har en räckvidd på 40 mil och kostar endast 35 000 dollar för de som förbokar sin bil just nu. I bästa fall får de sin bil i slutet av 2017 och det är detta som är spännande.
Elon Musk talde inför en stor publik och det var stora ord han använde när bilen visades för första gången. Han använde verkligen dessa stora ord med all rätt när han beskrev Teslas ”Masterplan” för att förbättra världen.

Musk Roadster

Först tog Tesla fram Roadstern, den lilla sportbilen, för att visa världen att det går att bygga elbilar som varken är tråkiga, långsamma eller fula. Så tog Tesla fram Tesla S när kritikerna sa att Roadstern bara är en leksak som inte kan användas dagligen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

För att vara helt säkra om att ha en bil som passar alla bilköpare. I vart fall alla som har gott om pengar, tog Tesla fram sin fyrhjulsdrivna Tesla X. Modell X är en sjusitsig suv med måsvingedörrar och den visades på bilmässan i Geneve i våras.

– Tack alla ni som köpt Modell S och Modell X, sa Elon Musk under nattens stora Modell 3 event. Ni har gett oss möjlighet att finansiera framtagandet av Tesla 3.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tesla 3 är alltså den fjärde bilmodellen i det som Elon Musk kallar Teslas ”Masteplan”. Han drog lite om bakgrunden med koldioxidutsläppen från bilar med förbränningsmotorer och giftiga gaser som släpps ut från desamma, men allt det där vet vi ju redan.

Model 3, 6

Vi vet att vi måste komma bort från bilars beroende av fossila drivmedel. Det vet hela bilindustrin. Samma bilindustri som stått bakom gardinerna och tittat på när Elon Musk och hans Tesla skapar en helt ny bilindustri.

Mycket få biltillverkare har kunnat övertyga köparna om att boka en bil två år i förväg, men Tesla fick in 150 000 förhandsbokningar under de 24 timmar som bokningen låg öppen innan bilen visades. Det måste vara ett rekord.

– Bilen kommer att få en räckvidd på minst 250 miles, sa Elon Musk, den kommer att ha en hög utrustningsstandard med alla säkerhetssystem och hårdvaran för självkörande bilar redan från början och den kommer att accelerera från 0-100 km/t på mindre än sex sekunder. Det gäller den enklaste versionen och vi lovar att vi jobbar på att putsa siffrorna ännu mer.

Egentligen visst vi som sagt allt detta. Det som är spännande är hur Tesla kommer att lyckas och hur övriga bilindustrin möter detta. GM har redan lovat en elbil med motsvarande prestanda till motsvarande pris. De har visat bilder på bilen som i Europa ska heta Opel Ampera och bilen har setts som kamoflerad testbil.

Tesla mot GM. Ingen hade trott på Tesla för några år sedan. Nu är det nog istället väldigt få som tror att GM kan möta Elon och hans Tesla. Han har byggt upp en enorm karisma runt sig själv och varumärket. Intresset är på topp och Tesla leder verkligen utvecklingen av elbilar med batterier för energilagring. Man bygger en gigantisk batterifabrik i USA för att producera världens mest avancerade batterier till Modell 3. Fabriken har den största ytan av alla byggnader på jorden och volymen är näst störst efter Boeings flygplansfabrik i Washington.

Nissan och Renualt är två utmanare som idag har bilar till motsvarande pris och med en räckvidd på 25 mil. Teslas 250 miles blir 40 mil. Mycket talar för att de ligger närmast att möta Tesla. De har redan ett flertal intressanta modeller som Renault Twizy, Nissan Leaf och flera skåpbilar.

Så har vi då bilvärldens odiskutabla gigant Toyota, som fnyser åt det här med batterier. Toyotas inställning är att batterierna inte går att tillverka tillräckligt kostnadseffektivt för att bygga en bil med motsvarande användbarhet, läs framför allt räckvidd, som dagens bilar. Elbilar med batterier passar utmärkt för de korta körsträckorna i storstäderna. Gärna som små tvåsitsiga pendlarbilar som Toyota iRoad, är Toyotas inställning.

Toyota väljer istället vätgasen som energibärare och bränsleceller i bilarna för omvandlingen av vätgasen till el.

– På sikt kan vi komma ner i produktionskostnader snabbare med den här tekniken och resultatet är även här en tyst elbil med nollutsläpp, sa Bengt Dalström, informationschef på Toyota och Lexus som båda har tagit fram vätgasbilar.

Tesla mot Toyota. Det här blir en tuffare duell. Det handlar om politik och det handlar om bilvärldens halmstrå för att ge Elon Musk en utmaning. En majoritet av biltillverkarna satsar på vätgastekniken men många garderar sig med att också satsa på batteritekniken.

Model 3, 4

Kort och koncist så kommer den tekniken som snabbast byggs ut vad gäller tankställen för vätgas eller laddstationer för el förmodligen att dra det längst strået och det vet Elon Musk. Han säger det inte rakt ut men han lovade under nattens visning att bygga ut Tesla laddstationer med rekordfart.

– Vart du än reser i världen ska vi se till att det finns elektricitet till din Tesla, sa han.

Idag finns det runt om i världen 3 600 Tesla Superchargers som laddar en Tesla med ström för 40 mil på en halvtimme. Om ett år ska det finnas 7 200, lovar Elon Musk. Dessutom finns det 3 600 destinationsladdare, det vill säga laddare som laddar en bil över natten. De ska bli 15 000 redan om ett år.

För att få en liten hint om hur den så kallade Marknaden ser på denna strid så kan man följa hur luttrade börsanalytiker besviket beskrivet i åratal att de som satsat pengar på aktier i företag som jobbar med bränsleceller hittills förlorat på sina satsningar. Nu säger flera bedömare att 2016 kan bli ett genombrottsår för bränslecellsföretagen.

Kort sagt så är det nu Elon Musk och Tesla mot Toyota, Honda, Hyundai och en rad andra biltillverkare och striden kommer att ge oss bilar som drivs med förnyelsebara drivmedel och inte ökar växthuseffekten. Vinnare är vi alla, men många jobb kommer att offras bland förlorarna. Allra största vinnarna är förstås isbjörnarna som kanske ändå får behålla sitt kyliga paradis.

Model 3 interiör 2