Nu är det möjligt att ladda din elbil med samma kort i Norge och Sverige
Ett logiskt steg i det skandinaviska samarbetet och ett stort steg för svenska och norska elbilsanvändare tas nu när norska Grønn Kontakt, nationell laddinfrastruktursoperatör, och GreenCharge, Sveriges bredaste elbilsprojekt, knyter samman sin laddinfrastruktur. Rent praktiskt betyder det att svenska och norska elbilsanvändare kan använda sitt laddkort för att identifiera sig och starta laddningen båda sidorna gränsen.
– Framtiden är elektrisk och vi är övertygade om att vi kan lösa vardagen på ett mycket smidigt sätt för elbilsanvändarna, säger GreenCharges projektledare Jonas Lööf och Grønn Kontakts vd Jan Pedersen.
I Norge kostar en laddning strax över 50 Nkr. Svenska kunder kan nu lätt ansluta sin bil till någon av Grønn Kontakts alla laddstationer, där flera snabbladdare som laddar på en halvtimme ingår. Norska kunder får också tillgång till GreenCharges nät av laddstationer som byggs ut i snabb takt och vid årsskiftet kommer att ha passerat 150 stycken.

Jan Pedersen, daglig ledare i Grønn Kontakt Ser samarbetet som viktigt för en snabb ökning av antalet elbilar i båda länderna.
– Vi tror at det er viktig for økt vekst av elbiler i Norden at det raskt kommer på plass samarbeid over grensene som gjør det mulig for elbilister å lade elbiler i alle nordiske landene med et felles ladekort, sier Jan Pedersen, daglig leder i Grønn Kontakt
Tekniken bakom den mycket smidiga laddningen kommer från CGI. Genom sina öppna standarder kan systemet nå det europeiska clearinghouset, en portal för identifiering och laddtransaktioner vilket på sikt öppnar för att knyta samman ännu fler länder. Tekniken är öppen, det gäller bara att marknadens parter kommer överens.
– Vi ligger i framkant med den här tekniken och vi är faktiskt pionjärer med den här typen av internationella samarbeten, förklarar Bengt-Åke Claesson på CGI. Det har gjorts olika tester, men nu gör vi en fullskalig

Vi är faktiskt pionjärer med den här typen av internationella samarbeten, förklarar Bengt-Åke Claesson på CGI
Bengt-Åke beskriver tekniken bakom som en portal där användaren identifierar sig vid en laddstolpe med sitt laddkort, sedan löser clearing-houset resten så att laddningen faktureras på rätt konto och bokförs på rätt användare samt att energi-utbytet balanseras mellan de olika leverantörerna.
– För våra medlemmar är laddningen än så länge gratis i Sverige, säger Jonas Lööf, GreenCharge.
Om Grønn Kontakt och GreenCharge:
Både Grønn Kontakt och GreenCharge har under de senaste åren byggt upp grunden för en fungerande och affärsdriven laddinfrastruktur vilket innebär att det ska vara enkelt och kostnadseffektivt att kunna ladda sin elbil över kommun, läns- och landsgränser, enligt devisen: Hitta – Boka – Ladda – Betala. Ett upplägg som ger struktur för en naturlig samverkan där fler aktörer nu kan ansluta sig – vilket gör att den publika laddinfrastrukturen kan växa ännu snabbare över hela Norden och Europa. En utveckling som förenklar vardagen för alla elbilister, säger Jonas Lööf, projektledare GreenCharge.
Båda partnerna tillhör bland de största aktörerna i respektive land att erbjuda lösningar och tjänster för omställningen till ett fossiloberoende transportsystem. Genom sammankoppling av ländernas laddsystem på detta vis kan båda parter erbjuda sina kunder laddning av elbilar i Norge och Sverige och vi får även till ett utbyte av erfarenhet.