Under maj månad registrerades 20 nya elbussar som ska rulla ut i Sveriges städer, en ökning som är den största sedan Power Circle började följa utvecklingen av laddbara fordon i Sverige. Samtidigt som eldrift i kollektivtrafiken fortsätter att öka, ökar beståndet av laddbara personfordon i stadig takt. 2 215 tillkom i maj och beståndet är nu 54 % högre än i maj förra året.

Sverige har ett mål om att minska växthusgasutsläpp från inrikes transporter med 70 % till år 2030 jämfört med 2010 och elbussar är ett sätt för kollektivtrafikbolagen att dra sitt strå till stacken. Elbussar finns nu i 18 av Sveriges kommuner och totalt uppgår antal elbussar till 134 stycken. Ett flertal av de 20 nya bussarna ska köra linjetrafik i Umeå och är en del av en satsning på 25 nya elbussar, där resterande kommer att tas i drift i juni.

– Det är kul att se att eldrift tar marknadsandelar även i kollektivtrafiken. Elbussar bidrar både till en renare och tystare stadsmiljö och upplevs ofta som behagligare både för chaufförer och passagerare, säger Johanna Barr, sakkunnig på Power Circle och ansvarig för elbilsstatistiken.

I personbilsflottan finns nu 83 240 laddbara fordon i trafik i Sverige, varav 22 465 är elbilar och 55 822 laddhybrider. Mars 2019 var första månaden då antalet nya elbilar var högre än antalet nya laddhybrider, och tillskottet av elbilar fortsätter att hålla jämn takt med laddhybriderna. I maj tillkom 1018 elbilar och 1028 laddhybrider.

Intåget på marknaden av Tesla Model 3 var den största anledningen till den stora mängden nya elbilar i mars, men i maj stod BWM I3 för den största beståndsökningen bland elbilarna med 343 nya exemplar. Allra flest nya exemplar såldes av laddhybriden Kia Niro, 426 stycken i maj.

Att fortsätta bygga ut laddinfrastruktur är en förutsättning för att möjliggöra elektrifiering av personbilsflottan. Det finns idag 7 964 publika laddpunkter fördelade på 1 845 laddstationer varav 397 erbjuder snabbladdning. Under de senaste månaderna visar statistiken en avmattning i utbyggnaden av publik laddinfrastruktur, något som kan bero på ett flertal orsaker.

– Orsaken till minskningen av registrerade laddpunkter är absolut inte entydig. Delvis beror det på att vissa kunder väntar på Klimatklivet men när vi pratar med marknadsaktörerna menar vissa att orderingången är stark och att eftersläpning i registreringen helt enkelt beror på att de inte hinner med. Marknaden helt enkelt på sina håll fortfarande är väldigt het men på andra håll väldigt stödberoende, säger Daniel Kulin, sakkunning E-mobility & laddinfrastruktur på Power Circle.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Renault Zoe (4 380 st), Nissan Leaf (4 068 st), samt Tesla Model S (3 939 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 616 st), Mitsubishi Outlander PHEV (10 329 st) och Kia Optima PHEV (5 246 st) vanligast.