Det är ett stort kliv för Volkswagen och ett litet steg för bilvärlden. 50 år efter det att Neil Armstrong sa de bevingade orden vid månlandningen, ”ett stort kliv för mänskligheten men ett litet kliv för en människa”, tar nu Volkswagen ett jättekliv in i elbilsvärlden. Stort men inte nytt. Volkswagen gör en blåkopia av det Elon Musk gjorde med Tesla.
Det var fest och galaföreställning i Frankfurt när Volkswagen dagen innan första pressdagen hade världspremiär för bilen som ska följa upp succéerna med ur-folkan och Golfen. Volkswagens väntade och omtalade elbil ID.3. Det är få bilar vi fått veta så mycket om innan de ens presenterats. Naturligtvis har Volkswagen gjort ett gediget jobb med nya elbilen, men det går inte att komma ifrån tankarna på var vi hade varit idag om inte Elon Musk och Tesla banat väg för elbilsrevolutionen. Vi måste komma ihåg att det som idag är grunden för alla elbilar är det tekniska koncept som Mitsubishi var tidigt ute med när de visade sin iMiev och hela den teknik- och infrastruktursrevolutionen som Tesla sedan rullade ut.

En tysk billansering idag handlar väldigt mycket om design och här berättar Klaus Bischoff, som är designchef Voklswagen, om tankarna bakom nya ID.3
Jag minns de lanseringar av nya Tesla-modeller jag följt på nätet. En ledigt klädd Elon Musk kom med väntade överraskningar och den samlade publiken jublade. Tisdagen den 10/9 var det världspremiär för nya Volkswagen ID.3 och jag var med på en begränsad förhandsvisning i Frankfurt under måndagskvällen. Det var en blåkopia av Elon Musks lanseringar, som i sin tur var blåkopior av Steve Jobs Apple-lanseringar. Den stora skillnaden mellan kvällen i Frankfurt och lanseringarna i USA var stämningen. Det jublades åt skämt och tekniska landvinningar även i Frankfurt, men nivån på jublet var knappa 10% av nivån i USA.

VW ID.3 lanserad nu på bilmässan och det i skuggan av Volkswagen-gruppens elbilar som Porsche Taycan och Audi e-tron.
Presentatörerna här i Tyskland var strikt klädda. Helt klart blåkopior av den klädsel Martin Winterkorn hade under sina lanseringar för 5-6 år sedan. Winterkorn var styrelseordförande i Volkswagen-gruppen fram till 2015. Det talades stramt om varumärken, teknik, design och en nya Volkswagen utan klimatpåverkan. Det var familjer, yngre sportiga med män med klädsam skäggstubb och medvetna tyska Greta-kopior i 15-års åldern som alla talade om miljö, klimat och nästa generation bilar, människor och Volkswagen. Detta är verkligen ett jättekliv för Volkswagen efter dieselgate-skammen.
Helt ärligt så är dock det Volkswagen-gruppen nu rullar ut verkligen en folkligare version av det Elon Musk gjort med Tesla. En folkligare, bredare och mer massiv introduktion av uppkopplade elbilar med batterier i golvet.
Volkswagen ID.3 är en kompakt elbil som lanseras i tre versioner med räckvidderna 33, 42 eller 55 km. Bilen har tillgång till snabbladdning där den laddas för 29 mils körning med snabbladdare på 30 minuter. Samtidigt som VW nu rullar ut ID.3 lanseras Porsches elbil Taycan. En prestandabil helt i linje med Porsches DNA som kan spåras tillbaka till i varje fall tidiga 911:or, eller varför inte 356:or.
Båda bilarna kommer i kölvattnet efter Audis lansering av e-tron och laddföretaget Ionitys snabba utbyggnad av snabbladdningsstationer i Europa. Vokswagen-gruppen är med i det samarbetet och hela konceptet är nedskalat till verkligt innehåll inget annat än en blåkopia på det Tesla gjort. Laddparker, uppkopplade bilar med uppdatering över nätet, batterier i golvet, litiumjonbatterier och helt specifika elbilschassin samt räckvidder på dryga 50 mil. Allt detta har Tesla redan gjort, men inte till det priset VW lovar. Nya ID.3 kommer att säljas i Europa för 30 000 Euro. I Sverige kommer bilen at säljas för under 350 000 kronor i sitt enklaste utförande.
Kommer Volkswagen att lyckas?
Ja, de kommer definitivt att lyckas på samma sätt som de gjorde med ur-folkan, den klassiska VW baggen, och VW Golf som skapade en helt egen bilklass när de tyska teknikerna satt tänderna i Sir Issigonis hundkojekoncept med tvärställd motor och framhjulsdrivningen. Volkswagen ID.3 är här. Folkelbilen är med andra ord här.
Volkswagens presenterade fakta om VW ID.3
- Världspremiär: Med ID.3 presenterar Volkswagen sin första elbil byggd på den nya plattformen MEB.
- Lång räckvidd: Skalbart batterisystem ger en räckvidd på upp till 550 km.
- Kort laddningstid: Ladda in en räckvidd på cirka 290 km (WLTP) på 30 minuter med ett 100 kW-laddningsuttag.
- En elbil för alla: Priset för grundversionen av ID.3 kommer i Tyskland att kosta mindre än 30 000 euro. I Sverige kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350 000 kronor.
- Hållbar mobilitet: Batteri, distributionskedja, tillverkning. ID.3 är första modellen från Volkswagen som levereras koldioxidneutral.
- Rent revolutionerande interiör: Open Space-konceptet gör att ID.3 kan bjuda på mer utrymme än någon annan bil i sitt segment.
- Intuitiv: Enklare och mer användarvänlig än någonsin – som förare vet man direkt vad som är vad.
- Enastående prestanda: MEB-plattformen ger ID.3 en idealisk viktfördelning och dynamiska köregenskaper tack vare bakhjulsdrivningen.
- Maximal säkerhet: En mängd assistanssystem optimerar säkerheten och bekvämligheten.
- Ny era efter Beetle och Golf: Med ID.3 tar Volkswagen klivet in i en era av koldioxidfri mobilitet.
- Lansering: ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020.