Vi får uppleva den mest intressant brytningsperioden i bilens historia och det är en utveckling där hela bilindustrin idag tävlar om att vara trendsättare. Volkswagens vd Matthias Müller var oerhört tydlig när han höll sitt tal om Volkswagen-gruppens framtidsplaner. Framtidsplaner som är elektriska och som formas av en av världens största biltillverkare.
– Framtiden formas inte av små pionjärer med tillverkningsvolymer på 300 000 bilar, även om de lovar mycket, sa Matthias Müller.
Frågan är om han adresserade Volvo eller Jaguar/Land Rover som båda gått ut med att de bara ska tillverka bilar med elmotor från ett visst datum.
Han satte egna siffror på vad vi kan vänta oss i framtiden genom att berätta att VW-gruppen levererar 10 miljoner bilar varje år och att ¼ av dem ska vara rena elbilar 2025. Han talade om elbilar i alla klasser och han talade om räckvidder på upp till 100 mil med nästa generation batterier tillverkade i VW-gruppens egen batterifabrik. Det handlar om batterier med högre energitäthet, så kallade solid state batteries.
– Vi kommer att bygga en batterifabrik som är tre gånger så stor som Teslas gigafactory, sa han och passade därmed på att trycka till även Tesla, som inte heller har produktionsvolymer i nivå med VW.
Matthias Müller är övertygad om att VW-gruppen ska leda förändringen till framtidens mobilitet och det handlar om eldrivna självgående bilar, men vägen går över renare och snålare förbränningsmotorer och förnybara drivmedel. En väg som ska ledas av Audi inom VW-gruppen.
Audi visar sin futuristiska framtidsstudie, Aicon. En strömlinjeformad elbil som ska gå 70-80 mil på en laddning. Den saknar ratt och beskrivs som en sportbil 2+2. Ett klasiskt begrepp.