GreenCharge gjorde en stor satsning på i Almedalen i år. Dels hölls under tisdagen ett framtidsinriktat seminarium med fokus på elfordon och den roll de kommer att spela i ett framtida hållbart samhälle med transporter som drivs med förnybara drivmedel. Läs mer om seminariet här.
Dels erbjöd vi som enda icke kommersiella aktör provkörning av elbilar och möjligheter till diskussion om desamma med vår forskningsledare Henrik Ny, projektledare Jonas Lööf och journalist Stefan Nilsson. I samband med provkörningarna erbjöd vi information om elbilens möjligheter, ekonomi och nulägesanalyser av elbilsmarknaden med en initierad guidning i de olika bilarnas roller och möjligheter.
Bland besökarna räknades allt från Gotlands storgodsägare till intresserade juniorer, som glatt förgyllde sin facebook-sida med en bild på sig själva i den öppna och eldrivna Tesla Roadstern som vi hade för provkörning.
Vi hade också en rad intresserade beslutsfattare och politiker, både med anknytning till sydostregionen, Gotland och riket, som besökare och elbilsåkare. Bland politikerna kan nämnas Annicka Engblom, riksdagsledamot Blekinge län (M) och Bo Frank, kommunstyrelsens ordförande i Växjö kommun (M).
Gemensamt för alla som testade den moderna elbilen för första gången i sitt liv var att de imponerades av den låga ljudnivån, användbarheten och utrymmena i Renault Kangoo, komforten och det stora bagaget i Renault Zoe, användbarhet, komfort och väl utbyggda laddinfrastruktur för Nissan Leaf och prestanda, väghållning, design samt räckvidd för Tesla S.
Vi hade också med oss Hertz Volvo V60 laddhybrid, en modern fyrhjulsdriven laddhybrid som går att köra på enbart el upp till 5 mil och fungerar som en helt vanlig dieseldriven V60 när batterierna är tomma. Den är samtidigt en väldigt bränsleeffektiv hybridbil där elmotorn både laddar batterierna vid inbromsning och ger mer prestanda vid acceleration.
– Passar perfekt här på Gotland, noterade en av besökarna. Vi kan köra det mesta på el och ändå ha tillgång till fyrhjulsdrivning på vintern. Det saltas ju inte här ute och ibland blåser det upp till riktigt tuff drivbildning. Det trodde jag verkligen inte att jag skulle se en eldriven bil överst på min önskelista nästa år.
Samtalen handlade väldigt mycket om att ta död på existerande myter som just räckviddsångest, krocksäkerhet och användbarhet. Tack vare att vi på plats kunde visa hur smidiga de eldrivna skåpbilarna är och vilka fördelar de har med sin lättkördhet och tysthet kunde vi väcka intresset för många som idag sysslar med just upphandling av bilar för kommunal verksamhet samt ett antal småföretagare. Jonas Lööf kunde samtidigt peka på den energideklaration som han tagit fram tillsammans med Daniel Hagberg, Miljöfordon Syd. En deklaration som offentliggjordes under GreenCharges seminarium och väckte mycket uppseende i och med att man slog fast att elbilar redan idag kan ersätta mer än 50 % av personbilarna i kommunala fordonsflottor utan att det blir problem med användbarhet eller höjda kostnader. Radion sände en intervju med Jonas med anledning av energideklarationen. Lyssna gärna på den här.
Många av besökarna lyfte ett förvånat ögonbryn inför det faktum att både Nissan Leaf och Renault Zoe har fem stjärnor i Euro_NCAP:s tester, samtidigt som Tesla S var den säkraste bilen i amerikanska NHTSA:s tester.

En grupp besökare beundrar en Tesla Roadster samtidigt som de lyssnar på Jonas Lööf och Henrik Ny. I förgrunden Hertz Volvo V60 laddhybrid.
Erfarna Almedalsbesökare konstaterade att utbudet av elfordon med olika användningsområden nu breddats ordentligt samtidigt som Nissan Leaf verkligen visat på elbilens användbarhet. Vi kunde samtidigt berätta om Nissans nya satsningar på Leafs drivlina i taxibilar för Barcelona, London, New York med flera ställen där satsningen har sina rötter i det faktum att taxi och lätta transportbilar är de fordon som rör sig mest i de stora städerna. Nissan ser här en möjlighet att snabbt bättra på luftkvaliteten i de stora städerna med den nya taxibilen baserad på skåpbilen NV200 som nu också kommer i en eldriven Version e-NV200. Läs mer om Nissans satsning tillsammans med Barcelona stad här.
Under elbilsdemon kunde GreenCharge också visa och förklara hur man laddar och/eller snabbladdare en elbil. Vi hade stolpar uppsatta på vårt område så att besökarna kunde handgripligen testa hur smidigt det är att koppla upp en elbil för laddning.

Henrik Ny och Jonas Lööf är fullt upptagna med att berätta om projekt GreenCharge och samtidigt visa de olika elbilarna. På bilden finns närmast en Tesla S, till vänster en Renault Kangoo och under tältet en Nissan Leaf.
Hört under elbilsprovkörningarna:
Otroligt imponerande! (Tesla S)
Vilken väghållning! (Tesla S och Roadster)
Läcker instrumentering! (Nissan Leaf och Tesla S)
Vad tyst! (i princip alla elbilarna)
Och slutligen:
Mamma, en sådan ska jag ha när jag blir stor! (Pojke i tioårs åldern om Tesla Roadster)