Nissan och Barcelona har stora planer när det gäller eldrivna fordon i city. Nya skåpbilen e-NV200 serietillverkas nu i Barcelona och den kommer att rulla ut både som skåpbil för närdistribution, femsitsig hög kombi och som taxi. Första privatägda företaget att ta taxiversionen i drift blir dock Amsterdam-baserade Taxi Electric. Extra roligt då beslutet att köpa in de nya taxibilarna vilar på en nästan treårig erfarenhet av att köra taxi med eldrivna Nissan Leaf.

Taxi Electric kör idag en flotta på 25 Nissan Leaf och var det första taxiföretaget att at eldrivna taxibilar i drift när de bytte ut sin flotta till Leaf i november 2011. Till dags dato har de kört mer än 150 000 mil på enbart eldrift.

Senaste tillskottet i Taxi Electrics flotta är e-NV200.

Senaste tillskottet i Taxi Electrics flotta är e-NV200.

– Vi startade med 10 Nissan Leaf. De kördes vardera 10 000 mil och visade sig vara extremt pålitliga, säger Ruud Zandvliet, grundare av Taxi Electric. Sedan sommaren 2012 har efterfrågan på våra tysta och utsläppsfria taxikörningar ökat snabbt, vilket gav utrymme för en dubblering av vår helelektriska fordonsflotta. Vi är väldigt förväntansfulla på nya e-NV200 i taxiversion. Detta vill förbättra vår affärsmodell och öppna nya möjligheter för oss och våra kunder.

Nissans vice vd Andy Palmer har följt Taxi Electric en tid och han säger sig vara väldigt imponerade av företagets utveckling och det positiva mottagandet som de eldrivna taxibilarna fått i Amsterdam.

– De var de första att bevisa att noll-emissions taxi, i form av Nissan Leaf, är ett fullt realistiskt alternativ, säger Andy Palmer. De har kört imponerande långt och verkligen bevisat hur pålitlig vår teknik är även under svåra omständigheter.