Det amerikanska ölbryggeriet Anheuser-Busch har beställt 800 eldrivna lastbilar av lastbilstillverkaren Nikola Motor Company. De eldrivna lastbilarna är en direkt utmanare till Teslas Semi och de tankas med vätgas som omvandlas till el i bränsleceller. De ska kunna köras mellan 70 och 1 500 mil på en tankning och tankas igen på 20 minuter. Leveranserna planeras från 2020.
Genom denna överenskommelse syftar Anheuser-Busch till att omvandla hela sin flotta av fjärrbilar till lastbilar som drivs med förnyelsebara bränslen till 2025. Nikolas hävdar även att man förbättrar trafiksäkerheten genom lastbilens avancerade surroundvisningssystem.
– På Anheuser-Busch söker vi kontinuerligt efter sätt att förbättra hållbarheten över hela vår värdekedja och driva vår bransch framåt, säger Michel Doukeris, VD för Anheuser-Busch. Transportbranschen är mogen för innovativa lösningar och Nikola leder vägen mot nollutsläppskapacitet med sin bränslecellsteknik. Vi är mycket glada över de möjligheter som vårt partnerskap med dem ger oss.
-Vätgastekniken är logistikens framtid och vi är stolta över att vara ledande, tillade Trevor Milton, VD för Nikola Motor Company. Anheuser-Busch har en lång historia av att investera i progressiv, hållbar teknik och vi är glada att samarbeta med dem för att ta fram det största vätgasnätet i världen till USA. Vid 2028 räknar vi med att ha över 700 vätestationer över USA och Kanada. Med nästan 9 miljarder dollar betalda i förhand bygger vi för på order, inte spekulation, och är väldigt mycket glada över vad som ska komma. ”
Samarbetet med Nikola kommer att bidra till Anheuser-Buschs nyligen meddelade 2025 hållbarhetsmål, vilket inkluderar att minska koldioxidutsläppen med 25% över hela värdekedjan. När de heltäckande koldioxidutsläppen från dessa 800-lastbilar har genomförts, minskar bryggeriets koldioxidutsläpp från logistik med mer än 18%, vilket motsvarar att mer än 13 tusen personbilar körs årligen.
Utsläppsminskning har, och fortsätter att vara, ett långsiktigt fokus för Anheuser-Busch. Under 2006 anslöt bryggeriet till US Environmental Protection Agencys SmartWay Transport-program. och sedan 2008 har den minskat sin totala energianvändning i amerikanska bryggerier med mer än 30%. Anheuser-Busch har bryggt öl de senaste 165 åren och hoppas kunna fortsätta göra det för de närmaste 165 åren och därefter genom sitt engagemang för en hållbar framtid.