Audis sökande mot en väl fungerande elbil har de senaste åren tagit en del utsvävningar. Ett projekt som också resulterat i en rullande förserie är A1 e-tron. En kompaktare bil som är en laddhybrid av samma typ som Opel Ampera där förbränningsmotorn används för att producera el men inte för att driva hjulen.
Audi valde dessutom en kompakt och vibrationsfri Wankel-motor till det projektet. Just nu rullar ett antal A1 e-tron i olika försök. Den kanske överlever och går i serieproduktion.

Den lilla A1:an är lite av Audis svar på Mini. En kompakt bil för två med ett visst intresse för gladare och glättigare design men med behov av ett litet baksäte ibland.
Den här bilen är mer av en ren elbil där förbränningsmotorns uppgift endast är att lösa räckviddsproblematiken utan att behöva ta till många dyra och tunga batterier. En ekonomisk lösning där Wankel-motorn knappt märks vid körning. Bilens batterier ska ge den en räckvidd på 5 mil innan Wankeln behövs.
Audi har valt att bygga in ett system som hjälper föraren att hålla lagom hastighet mellan trafikljusen för att spara ström genom att undvika onödiga start och stopp. Ett system som dock kräver trafikljus som kan kommunicera med bilen trådlöst. Tekniken finns exempelvis i Berlin och ger både lugnare och säkrare körning med mindre utsläpp och mindre buller utan att förarna tappar tid.
Under den här luckan döljer sig en Wankel-motor som drivs med bensin och bara har som uppgift att producera elektricitet till den elektriska drivlinan.