När Euro-NCAP publicerade resultatet av sina senaste tester var det ännu en gång en elbil som överraskade med riktigt bra testresultat. Renault kopierade lite av Teslas bedrift i USA genom att bli bäst i klassen med nya eldrivna Zoe.
Fem stjärnor lyfter Zoe till en förebild när det gäller krocksäkerhet.
Visst var det lite motigt när BMW inte höll måttet med sin i3:a men nu kan vi nog ändå konstatera att elbilarna är väl så krocksäkra som bilar med förbräänningsmotor. Renaults senaste elbil, Zoe, överraskade i Euro-NCAP:s senaste test och lyckades dessutom med att bli bästa bilen i sin klass, Supermini.
Kanske är det så som Teslas ingenjörer säger när de beskriver sina gframgångar som ett resultat av att man slipper bygga för att få plats med en stor förbränningsmotor i bilens front. Det ger enligt dem bättre möjligheter att bygga en effektiv deformatinszon som tar upp krockvåldet mjukare.
Renault Zoe fick höga värden i samtliga testmoment men fick viss kritik för dåligt skydd av bröstkorgen på framsätespassagerarna vid sidokrock och dåligt whiplashskydd. Sammanräknat räckte ändå resultaten till en utmärkelse som årets bästa supermin i Euro-NCAP:s tester.