För att uppfylla stränga europeiska utsläpps- och bullerregler har EMOSS Mobile Systems utvecklat ett Allisonutrustat elektriskt dragfordon med en räckvidd på ca 50 mil. Bilen blir en direkt konkurrent till Tesla Semi eftersom den är byggd som en trailerdragare. Även EMOSS utnyttjar elmotorns höga vridmoment från start och förbättrar det ytterligare med Allisons smarta automatiska växellåda.
Fordonet är en Electric Vehicle Extender Range (E.V.E.R.) dragbil med ett 120 KWh batteripaket och en elgenerator som laddar batteriet. Den har också fått en Allison 4500 helautomatisk växellåda och är godkänd för en totalvikt på 50 ton.
– För oss är en Allisonväxellåda det enda möjliga alternativet för att få den rätta prestandan, säger Martijn Noordam, som är teknisk chef på EMOSS. Kunder som har kört en Allisonutrustad EMOSS-lastbil är 100% nöjda. De trodde aldrig att stopp och en start i en backe med 30% lutning var möjlig, men det är inga problem alls.
Växellådan är kalibrerad för sex växlar när fordonet är fullastat, vilket gör det lämpat för tunga laster i backiga terrängförhållanden i länder som t.ex. Norge och Schweiz.
– Allison fortsätter sin alltid pågående strävan att utveckla och optimera drivlinan för alla sorters kommersiella fordon, förklarar Randy Kirk, som är senior vicepresident för produktutvecklingen på Allison. Allisonautomater är en välbeprövad, omedelbar och integrerad lösning som gör elektrifiering möjlig i en mängd kommersiella applikationer.
Allisons helautomatiska växellådor är hjärtat i drivlinan. De flerdubblar drivlinans reella vridmoment och minskar belastningen på såväl elmotorn som batteripaketet. De gör också så att elmotorn kan arbeta med optimal effektivitet under längre tid, minskar energiförbrukningen, ökar räckvidden och tolererar billigare, lättare och mindre komponenter.
EMOSS visade sin Allisonutrustade E.V.E,R. –dragbil på ett DAF-chassi i november på eCarTec-mässan i München. Man kommer att låta kundförare testa konfigurationen senare i år. Förutom den här Allisonutrustade E.V.E,R. –dragbilen håller man på att utveckla eldrivna och Allisonutrustade lastbilar för anläggning och sophämtning.
Med över ett decenniums erfarenhet av utveckling av elfordon och integrerade eldrivlinor är EMOSS en partner för buss- och lastbilstillverkare. Under sitt eget varumärke är man kända som tillverkare av eldrivna bussar och vans, liksom för batterisystem.