Det finns vissa orter som klingar extra vackert i öronen på en bilentusiast. Milton Keynes är en av dem. I utkanten av Milton Keynes ligger Newport Pagnell. Här tillverkas fortfarande James Bonds tjänstebil Aston Martin. Några mil längre norrut låg Jaguar-fabriken på Browns Lane i Coventry. Mitt i hjärtat av Storbritanniens tekniska spjutspets när det gäller gårdagens och dagens biltillverkning har en avancerad busslinje som trafikeras av eldrivna bussar precis öppnats. Eldrivna bussar som laddas med induktiv laddning på ändhållplatserna.
Åtta elbusar ska trafikera linje 7 i Milton Keynes. En busslinje på dryga två mil mellan Milton Keynes och de två förorterna Wolverton och Bletchley. I och med att bussarna togs i drift i januari 2014 påbörjades ett femårigt projekt med syfte att se om de eldrivna bussarna kan konkurrera med dieseldrivna.
– Kan vi visa att de här bussarna är jämbördiga med dieseldrivna bussar har vi nått en brytpunkt vad gäller koldioxidfria transporter, säger professor John Miles på Cambridge University. Vi hoppas kunna visa att de här bussarna är både kostnadseffektiva och miljövänliga.
En tydlig parallell till BTH:s och Green Charge Sydosts busstudie.
Genom att använda sig av trådlös induktiv laddning kan man minska behovet av batterier på bussen och därmed hålla kostnaden nere. Det hela fungerar så att bussen laddas på ändhållplatserna där styrenheten för laddningen kommunicerar trådlöst med bussen. När bussen står spolarna som ligger under asfalten slås strömmen på automatiskt och det skapas ett magnetfält som laddar upp batterierna med 2/3 av den energi som behövs för hela rutten på dryga 2 mil. Laddningen effektiviseras genom att golvet under bussen sänks till fyra centimeter över asfalten för att få bästa kontakt med magnetfältet.
Bussen laddas i depån under natten och man räknar med att de tio minuterna som den sedan laddas vid ändhållplatserna ska räcka för att hålla igång bussen de 17 timmar i sträck som den kommer att köras. Laddningen görs i samband med chaufförernas viloperiod.
Bakom projektet ligger den europeiska delen av det japanska företaget Mitsui och ingenjörsföretaget Arup, där John Miles har ett konsultuppdrag.
Tekniken är en parallell till Volvos arbete med induktiv laddning