Vi har fått uppleva en rasande snabb utveckling när det gäller elbilar och Renault har länge varit en drivande kraft i den här utvecklingen. På bilmässan i Paris visade man tidigare i år helt oväntat en uppdatering av sin Renault Zoe. Ett nytt batteripaket ger nu bilen en räckvidd på 40 mil enligt NEDC-cykeln. En rejäl förbättring från de 22 mil som gällde tidigare.
Renault Zoe är en av två elfordon som Renault konstruerat som elbilar från grunden. Den andra är Twizy, den lilla fyrhjuliga tvåsitsiga mc-registrerade modellen. Samtidigt går Renault nu ut med att man höjt räckvidden även för skåpbilen Kangoo från 17 till 27 mil enligt NEDC.
Nu är det ju så att räckvidden enligt NEDC är en siffra som i stort sett är teoretisk. Den visar hur långt det går att köra bilen med allt som drar elektricitet i bilen, utom motorn, avstängt.
Vi har testkört nya Zoe i ett mer vardagligt perspektiv med blandad körning i en yttertemperatur på 10 grader och kunde nå cirka 30 mil med både belysning, ac och musikanläggning påslaget. Ett bra resultat som gör att vi kan tänka om en hel del när det gäller elbilar.
Riktigt intressant blir det mot bakgrund av att kostnaderna för de nya batterierna inte ökar nämnvärt.
Vi återkommer strax med en utförligare test och en diskussion om vad den här bilen betyder för utvecklingen och varför Renault valt semisnabbladdare med växelströmsteknik istället för att ge bilen anslutningsmöjlighet till de snabbladdare med likströmsteknik som både Nissan, Tesla och Volkswagen har.