Nu startar försäljningen av Kia Niro EV, med en uppgiven räckvidd på 45 mil, i Sydkorea där över 5 000 förhandsbeställningar redan gjorts.
Hybrid- och Plug-In Hybrid-versionerna har sålts i över 200 000 exemplar, varav 65 000 i Europa. Nu lanseras den helelektriska Niro att säljas på hemmamarknaden i Sydkorea före premiären på Parissalongen i oktober.
Förförsäljningen i Sverige startar efter sommaren och de första bilarna levereras i december/januari. Priserna är ännu inte fastställda.
I och med lanseringen i Korea släpps nu fler detaljer om bilens prestanda. Modellen kommer i två versioner med olika storlek på batteripaketet, den större på 64 kWh får en angiven räckvidd på upp till 450 kilometer. Det mindre batteripaketet på 39,2 kWh ger en räckvidd på upp till 300 kilometer. Uppgifterna är beräknade enligt den nya tuffare körcykeln, WLTP.
Med en snabbladdare på 100 kW går det att ladda Niro EV upp till 80 procent på 54 minuter.
Elmotorn driver på framhjulen och toppeffekten är 204 hk (150 kW) med vridmomentet 395 Nm. Det ger en acceleration 0–100 km/h på snabba 7,8 sekunder.
Batteripaketet är placerat under bagageutrymmet och ger låg tyngdpunkt, vilket i sin tur bidrar till stabila och underhållande väg- och köregenskaper.
Niro EV får bland annat en ny frontdesign med laddluckan integrerad i den luftmotståndsoptimerade grillen. Nya utvändiga detaljer ses bland annat i nya 17-tumsfälgar i aluminium och annorlunda utformad bakre stötfångare och nya främre och bakre LED-strålkastare.
Invändigt har mittkonsolen gjorts om och växelspaken ersatts med ett vridreglage (drive-by-wire). Nya designelement och ett uppdaterat infotainmentsystem specifikt för Niro EV har tagits fram.
Niro EV är 4 375 millimeter lång, 20 mm längre än vanliga Niro, och bagageutrymmet rymmer hela 451 liter (324/427 liter Niro PHEV/Hybrid).
Kia har sedan tidigare elbilen Soul EV och planerar 16 elektrifierade bilmodeller till 2025; fem nya hybrider och laddhybrider, fem nya rena elbilar samt en bränslecellsbil (FCEV) som lanseras 2020.