Fordon för närdistribution i den urbana miljön är egentligen idealiska för elektrifiering. Tyst och avgasfri gång är naturligtvis viktigt i stadsmiljön, men också det faktum att elfordon är oerhört lättkörda är ett starkt argument för att välja elfordon i städerna. Mercedes-Benz Vito säljs nu i 15 olika länder där den finns i en rad olika utföranden.
Mercedes-Benz Vito är en liten lastbil i huvudsak för närdistribution. Den är dock större än skåpbilar som Citroën Berlingo. Nu går Mercedes ut och marknadsför den i helelektriska E-cell versionen i femton länder. I Finland har exempelvis femton bilar redan sålts.
Poängen med en eldriven närdistributionsbil är naturligtvis nollutsläppet, men också den låga bullernivån ger nya möjligheter. Det faktum att den är fri från koldioxidutsläpp gör att den får köras inom alla typer av miljözoner och tystheten betyder att man kan köra i bostadsområden även väldig tidigt på morgonen utan att störa någon.
Vito E-cell finns både som skåpbil med maximalt lastutrymme och som sjusitsig minibuss. Tekniken under skalen är densamma och det betyder en elmotor som driver framhjulen och en batteripaket bestående av litiumjon-batterier med en kapacitet på 36 kilowattimmar. Det ger bilen en räckvidd på 13 mil och en acceleration 0-50 km/t på 6,5 sekunder. Toppfarten är begränsad till 89 km/t.
Batterierna laddas på fem timmar från ett trefasuttag på 380/400 volt. Det är också möjligt att ladda från 220 volt men då tar det avsevärt längre tid. Batterierna laddas också under färd genom att motorn fungerar som generator vid retardation.
Motorn har en effekt på 60 kilowatt och ett vridmoment på 280 Newtonmeter. Det höga vridmomentet finns med redan från start, typiskt för elmotorer, och det gör bilen extremt lättkörd i stadstrafik. Lastkapaciteten är 900 kg.
Tittar vi på säkerheten så har bilarna både krockkuddar och antisladdsystem. Minibussen har ett integrerat bälte i varje enskild stol. Själva batteripaketet sitter så skyddat det går under passagerarsätet fram. Skulle en olycka som utlöser krockkuddarna inträffa aktiveras också ett säkerhetssystem som bryter strömmen till och från batterierna.