Nissan LEAF, som är världens mest sålda 100% elektriska bil, har för första gången intagit första platsen på Norges försäljningslista över personbilar. I oktober sålde denna familjebil med noll utsläpp bättre än alla sina interna konkurrenter med förbränningsmotorer, hybrider och elbilar. LEAF nådde nästan 6% av den totala marknaden för personbilar.
Nissans andra generation av LEAF, som lanserades tidigare i år, fortsätter att leda utvecklingen bland bilar med noll utsläpp. Nissan LEAF säljer år från år utomordentligt bra i Norge, som utan tvekan är det land i världen där intresset för elbilar är störst. Bilmodellen ligger idag på fjärde plats på listan över mest sålda bilar 2013 i Norge och har mer än 3% av marknaden.
– Vi har sålt otroligt bra i Norge i år och med lanseringen av nya Nissan LEAF i mitten av 2013 fick vi inte bara möjlighet att behålla ställningarna, utan kunde nå ännu högre. Att inta första platsen är en fantastisk försäljningsframgång, även för världens mest sålda elbil, men att vara nummer fyra på 2013 års försäljningslista idag är något vi är otroligt stolta över. Vi fortsätter att vara framgångsrika i Norges största städer, men den största tillväxten kommer från landsbygden, vilket visar bredden i Nissan LEAFs attraktionsförmåga, sa Jean-Pierre Diernaz, Nissan Europe Director of Electric Vehicles.
Norge har varit centrum för elbilsmarknaden i Europa under en tid, med ett helt paket av fördelar såsom noll moms och noll vägskatt för elbilar som ett led i ansträngningarna att förbättra luftkvaliteten för alla medborgare.
Jacek Gorski, Nissan Nordic Europe Managing Director, tror att framgångarna beror på att bilen passar norska kunders behov: ”Det är ingen överraskning att vi till och med slår rekordet från april då nya Nissan LEAF intog andra platsen. Vi visste att den senaste versionen skulle passa de norska kundernas livsstil ännu bättre. Större bagageutrymme, fem säten och snabbladdning som standard gör den till en fantastisk familjebil. Dessutom har våra tekniker utvecklat ett nordiskt paket med bland annat batterivärmare, enbart för den nordiska marknaden för att tillfredsställa våra kunders behov under den kalla vinterperioden.”