När bilvärlden i övrigt bygger små elbilar bygger Tesla en sjusitsig SUV med måsvingar. När alla andra talar om räckviddsångest och har svårt att nå längre än 20 mil bygger Tesla en bil i S60-storlek som har en räckvidd på 45 mil.
Tesla är ett hånande finger i ansiktet på resten av bilvärlden, oljeindustrin och alla Jante-lagare som säger att det går inte att köra elbil. Tesla Roadster är välkänd och jag förlåter den aldrig för att den körde ifrån min Porsche. Till mässan i Geneve kom Tesla med Tesla S och Tesla X.

Ren och fräsch förarmiljö i Tesla S. Tesla tänker sig att föraren har vanliga instrument mitt fram, fast digitala i en bildskärm, och en stor bildskärm i mitten för kommunikation med bilen och med omgivningen.
Tesla S är den femsitsiga sedanen som har dubbelt så lång räckvidd som alla andra elbilar medan Tesla X är en fyrhjulsdriven stadsjeep som accelererar från 0-100 km/t på 5 sekunder. Tufft för alla stadsjeepshatare då den blir svår att hata eftersom den är eldriven från start till stopp.

Förarmiljön i Tesla X innehåller en hel del radikalt nytänkande som den stora displayen som mer påminner om en läsplatta med olika program.
Det ska bli intressant att se om Tesla ska rädda den amerikanska bilindustrin. Just nu är de i alla fall lika överlägsna de japanska och europeiska elbilarna som V8:an var en gång i tiden jämfört med europeiska och japanska raka fyror.
Upphovsman: Stefan Nilsson/miljofordonsyd.se