Tesla är än idag världens ledande elbilstillverkare och kom till Geneve med två modeller som finns för försäljning och en tredje modell som har lämnat ritbordet och finns för förbeställning. Inom kort kommer alltså Tesla att erbjuda en sportbil, en sedan och en fyrhjulsdriven SUV. Alla med enbart eldrift.
Tesla S var den stora nyheten i Teslas monter men det talas redan om nästa projekt, Tesla X, en fyrhjulsdriven SUV med måsvingedörrar bak och vanliga dörrar fram. Bilen blir sjusitsig och säljs med antingen två elmotorer, en för framhjulen och en för bakhjulen, eller enbart en motor i en bakhjulsdriven variant. Två olika stora batteripaket erbjuds också, 60 eller 85 vkWh, där bilen med det större batteripaketet också får bättre prestanda.
Tesla S är femsitsig men har dessutom två extrasäten för barn. Karossen är byggd i aluminium för att hålla nere vikten och därmed ge längre räckvidd. I botten finns batteripaketet som dessutom fungerar som extra förstärkning av karossen. En lösning som både skyddar vid en olycka och ger bilen bättre vägegenskaper. Placeringen ger också en lägre tyngdpunkt.
Tesla S har luftfjädring och ett avancerat musik- navigations- och informations-system med en 17″ stor display på panelen mellan framsätena. Den kan laddas både med den amerikanska standarden med 120 volt, den europeiska standarden på 240 volt och med snabbladdning. I det senare fallet når man halva batterikapaciteten med 30 minuters laddning.
Köparen kan välja mellan tre olika stora batteripaket, 40, 60 eller 85 kWh. Större batterier betyder längre räckvidd och bättre prestanda.Räckvidden med det minsta batteriet uppges till 26 mil och accelerationen 0-100 km/t uppges till ca: 6,7 sekunder. Med det största batteriet blir räckvidden 50 mil och 100 km/t nås på 5,8 sekunder. Allt enligt Tesla.