Mer än halva resan genomförd, och vad är erfarenheterna?

På vägen är det inga problem. Dagens elbil är både rymlig och komfortabel och vi har inte valt en extrem bil som Tesla S utan en billig bil i samma storleksklass som VW Polo. Ljudnivån är extremt låg och det är inga som helst problem att hänga med i trafikrytmen. Krocksäkerheten är bra, 5 stjärnor i senaste Euro-NCAP.

Så här års så är 14 mils räckvidd möjlig att nå dagtid med en temperatur på +6 grader. Backiga vägar, låga temperaturer och mörker kortar räckvidden. Vi kör bilen på dubbfria vinterdäck med ett ringtryck på 3,0 bar. Den uppgivna räckvidden för Renault Zoe är 210 km. En räckvidd som i princip är omöjlig att nå men man kan komma betydligt närmare. Vi märkte att de 14 milen var nästan omöjliga att uppnå nattetid i 2 plusgrader och på backigare vägar. Runt 90 km/t på dagtid kompenserades nästan genom att köra runt 75 km/t nattetid, kallare och backigare.

Laddstationerna då? Var skulle vi önska oss dem? Var önskar de intervjuade norrmännen att laddstationerna ska stå och hur vill de att de är ordnade?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jorunn Edvardsen laddade sin Nissan Leaf med 15 kW på 41 minuter medan hon kollade film på iPaden. Hon laddade på Grönnkontakts snabbladdningsstation på Ole Deviks vei där en ABB Terra 51-laddare med kapacitet på 50kW stod står uppställd.

Jorunn Edvardsen laddade sin Nissan Leaf med 15 kW på 41 minuter medan hon kollade film på iPaden. Hon laddade på Grönnkontakts snabbladdningsstation på Ole Deviks vei där en ABB Terra 51-laddare med kapacitet på 50kW stod står uppställd.

De allra flesta laddar mer än 90% hemma och de säger att det är inget de ändrar på bara för att det finns laddstationer längs vägen.
När det gäller laddstationer så är hastigheten viktig. Det var kö på snabbaste laddaren men gott om plats på enfas-laddarna. De senare fungerar bra på arbetsplatserna dock.

Snabbladdare på köpcentra bör vara minst 22 kW, vilket betyder 2 timmars laddning av vår bil. Gärna 32 kW och då är vi nere i 1,5 tim.

Green Charges laddkort är kompatibelt med norska Grönnkontakts system. Här öppnar vi 50kW:s laddaren på Ole Deviks väg.

Snabbladdare längs motorvägen eller större landsvägar bör ha ännu högre kapacitet och gärna ligga intill rastplaster eller serviceställen med mat och toaletter.

De norrmän vi pratade med gjorde då och då långresor med behov av snabbladdning längs vägen. Då styrdes resan av var laddstationerna finns och hur snabba de är, samt hur många det finns på varje ställe. Det senare är viktigt då man vill undvika köer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Green Charges laddkort är kompatibelt med norska Grönnkontakts system. Här öppnar vi 50kW:s laddaren på Ole Deviks väg.

Överhuvudtaget så tycks norrmännen ta det här med räckvidden med knusende ro. Det är ingen stor fråga får vi till svar flera gånger. Någon tittar på video i bilen medan de laddar, andra tränar, handlar och så vidare.

– Miljön är viktigast, därefter kommer ekonomin. Det är definitivt billigare att köra elbil i Norge, säger flera av de tillfrågade.

– Nissan Leaf är en bil i Golf-klass som kostar som en bil en storlek mindre, förklarar Nissans representant i Norge. Dessutom är den billigare, enklare och tystare att köra. Inte konstigt att den är den bil som toppar försäljningslistan i Norge, oavsett drivmedel.