BMW har precis aviserat sin första laddhybrid med en mer produktionsklar kaross. Bilen bryter med BMW:s traditioner på flera sätt.
För det första så är den framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven så länge förbränningsmotorn är med och driver bilen. Den är endast bakhjulsdriven vid ren eldrift. Bilen har en hög design för att ge ett bra innerutrymme men också för en bättre sikt från förarplatsen.
En kort beskrivning av bilen låter så här: Framhjulsdriven bil med 1,5-liters bensinmotor och elmotor som driver bakaxeln för säkrare köregegenskaper och lägre förbrukning i ett laddhybrid-system där bilen kan gå upp till 2 mil på enbart elektricitet. Krydda i anrättningen är en avancerad förarmiljö med helt ny instrumentlayout där data visas på datorskärmar men i form av klassiska runda instrument och en interiörbelysning som är enorgie i LED-lampor. Den som någon gång åkt en BMW av senaste modell vet vad Bayrarna kan trolla med sina små LED-lampor och BMW Concept Active Tourer är en orgie i punktbelysning där dagens ljuslayout är driven till kvadraten av vad den är idag.
BMW har tidigare visat en rad olika hybridlösningar och även rena elbilar men då som mycket futuristiska modeller med mer eller mindre experimentella karosser. Den här bilen har drag av Mercedes nya A-klass och naturligtvis BMW:s front med njurarna och de dubbla runda strålkastarna. Tekniskt finns det drag av Volvos V60 plug-in och instrumenteringen kan anpassas efter förarens önskemål på samma sätt som i nya Volvo V40, fast mer spaceat förstås.
Allt pekar på att BMW Concept Active Tourer är en nästan produktionsklar bil där man tagit chansen att lägga in en hel del fräcka inredningsdetaljer och instrumentlösningar för att hotta upp den lite innan det är dags att lansera produktionsbilen.
Upphovsman: Stefan Nilsson / miljofordonsyd.se