Porsche har en rullande prototyp till en laddhybrid i sportbilskläder ute för tester på väg. Porsche kallar den framtidens supersportbil och det finns ett visst fog för påståendet med tanke på att bilen levererar 770 hk. I vanlig ordning får även den här laddhybriden osannolikt låga förbrukningsvärden. 0,3 liter/mil räknar Porsche med för den fyrhjulsdrivna bilen.
Porsche vill visa att man kommer att kunna bygga sportbilar i framtiden också. Fast man säger att vi är på väg att omdefiniera begreppen körglädje, effektivitet och prestanda. Visst är det viktigt att även sportbilsmarknaden får en rad olika lösningar för bilar som har så lite negativ inverkan på miljön, men den stora fällan med laddhybrider är att vi kan få så extremt olika förbrukningssiffror beroende på hur bilen körs. Porsches beräknade värde på 0,3 liter/mil bygger på att bilen körs enligt den europeiska testcykeln, vilken bygger på en relativt kort körsträcka där merparten av körningen kan göras med eldrift. Körs den här bilen så som den är tänkt att köras så räcker de tre deciliterna inte långt. Detta gäller naturligtvis även andra laddhybrider som VW Cross Coupé.
Den här Porschen är utan tvekan snålare än dagens modeller och den har flera fördelar som lätt och intelligent teknik för fyrhjulsdrift, kan köras helt tyst på enbart el, kan ta ut höga toppeffekter med alla tre motorerna och den kan köras med enbart förbränningsmotorn. Det som lockar Porsche är naturligtvis att det finns kunder som är villiga att betala för det ultimata och då handlar det om design, prestanda och väghållning.
Hur som helst så får det ses positivt att miljötänket slår igenom även här. Ska man vara lite sarkastisk så kanske det kan vara värt att notera att de flesta lyxbilar sällan får sträcka ut på några längre resor. Oftast handlar det om statusmarkörer i stadstrafik, så det enda egentliga problemet är nog att många av dem som vill ha en Porsche inte kan tänka sig att köra den utan att publiken på trottoarerna hör motorljudet. Något som förstås går att fixa med en högtalare.
De testkörningar som görs nu går ut på att ställa in samspelet mellan de tre motorerna, där det finn en elektrisk på varje axel och en mittmonterad förbränningsmotor som driver bakaxeln. All tillgänglig racingteknologi har tagits tillvara i bilen. Exempelvis är monocoquen, bilens bottenplatta enkelt översatt, tillverkad i ett kolfiberförstärkt plastmaterial. Bilen har adaptiv fyrhjulsstyrning, så att den kan vara smidig i stadstrafik och extremt välbalanserad på motorvägen eller banan.